keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Löydä itsesi kaukana kaikesta


Mainostajien liiton tänä kesänä tehdyn kyselyn mukaan 98% yrityksistä hyödyntää verkkovideoita viestinnässään ja markkinoinnissaan. Eikä ihme, sillä yhä useampi yritys on siirtynyt nettiin. Lähes kaikkien suurimpien yritysten sekä useiden pk-yritysten sivuilta löytyy linkkejä yritysten omiin YouTube-videoihin. Onnistunut videoiden käyttö yrityksen viestinnässä ja internet-markkinoinnissa voi tehostaa huomattavasti liiketoimintaa.

Tulevan opintojakson ennakkotehtävänä oli tutustua yritysten tuottamiin nettivideoihin ja poimia kolme omasta mielestä hyvin toteutettua esimerkkiä.

Ensimmäinen valintani on tämän hetken ehdoton suosikkini. Oman työnantajani, Finnairin, uusin video, jossa yksi tämän hetken suosituimmista artisteista Cheek - Jare Henrik Tiihonen - kertoo omin sanoin tarinan elämästä kun antaa kaikkensa ja mitä tarvitaan sen kaiken vastapainoksi. Videossa kiteytyy loistavasti Jaren tarina ja Finnairin kampanja - mitä varten he täällä ovat - asiakkaita sekä heidän unelmien toteuttamista varten. Teemassa "Löydä itsesi kaukana kaikesta" yhdistyy Jaren haaveet matkustuksesta sekä Finnairin vahva Aasia-strategia kaukoliikenteessä. Finnair on mielestäni jo vuosia onnistunut herättämään tunteita ja matkustusfiiliksiä videomainonnallaan. Tutut poromainokset ja Illaksi kotiin -teema ovat varmasti kaikille tuttuja. Tässä uudessa videossa on kuitenkin onnistuttu löytämään jotain uutta ja ajankohtaista. Kohderyhmänä voi olla kaikki elämyksistä, matkustamisesta ja kokemuksista haaveilevat suomalaiset. Jaren - Cheekin - suosio on
ajankohtaista vielä kesän upeiden stadionkeikkojen jälkeenkin.

 On hyvä joskus löytää ittensä kaukana kaikesta, olla poissa jotta voi tulla takas. Takas musiikin luo.” - Jare-




Toinen valintani on Valio ja Teemu Selänne. Valio on mielestäni jo vuosia tehnyt maitoteeman ympärille upeita videoita ja mainoksia, joissa se on hyödyntänyt suomalaisuutta, tunnettuja urheilijoita, tunteita ja tarinaa. Valion uusin video "Teemu ja tuoppi maitoa" kertoo, miten kovan työn ja toistojen takana Teemun uran onnistuminen ja kehittyminen on ollut. Teemun upea ura, positiivisuus ja intohimo lajiin näkyy tässäkin videossa. Valio on osannut luoda videoon hyvän tunnelman, joka säilyy ihan loppuun asti. Samalla tunteella ja intohimolla Valio haluaa viestiä omasta taidostaan. Mielestäni hyvän videon tai mainoksen tarina kannattelee loppuun asti ja usein ei edes etukäteen tiedä mikä yritys tai mainos on kyseessä. Myös muiden tunnettujen urheilijoiden käyttö on sopinut Valion maitoteemaan - urheilijat noudattavat terveellistä ruokavaliota ja haluavat viestiä myös sen kautta hyvää oloa. Monet Valion videot ja tarinat muistuvat mieleen vielä vuosienkin jälkeen.




Kolmas valintani on OP-Pohjolan perinteinen joulufilmi. Videossa on ihana tunnelma ja teemaan sopiva musiikki. Tarina voisi olla mikä tahansa joulutarina eikä siitä ei voi etukäteen päätellä mistä yrityksestä on edes kyse. Pienen lapsen aitous ja vilpittömyys puhettelee minua aina, se tuo tähänkin tarinaan oman viehätyksensä. Tarina on yksinkertainen ja todellinen, kuka tahansa perheellinen voi siihen samaistua. Tuttu musiikki kannattelee tarinan loppuun asti eikä erillisiä puheita tai tekstejä tarvita. Vaikka video on suunnattu lyhyelle ajanjaksolle vuodessa, niin mielestäni sen arvo säilyy tarinan yksinkertaisuuden ja tunnelman vuoksi useammankin joulusesongin ajan.




Kävin lopuksi tutustumassa tulevien päivien kouluttajaan Jussi Koivusaareen ja hänen yritykseensä Lemeoniin. Ilokseni totesin, että yrityksen blogissa on paljon opintojakson aiheeseen liittyvää tietoa ja jopa niksejä hittivideon valmistukseen. Mukaillen Jussia sekä markkinointiveljesten Dan ja Chip Heathin kirjaa "Made to Stick", hyvä hittivideo koostuu kuudesta eri ominaisuudesta: tarinasta, yksinkertaisuudesta, yllätyksellisyydestä, todellisuudesta, luotettavuudesta sekä tunteikkuudesta. Mielestäni omat suosikkivalintani täyttävät juuri nämä kriteerit!


Lähteet:
Videot ja blogit markkinoinnissa ja viestinnässä. Kysely jäsenyrityksille touko‐kesäkuu 2014. Mainostajien liitto. Luettu 7.9.2014.
Tuotanto yhtiö Lemeonin kotisivut. Hittivideon valmistuskaava. Luettu 10.9.2014. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti