torstai 24. huhtikuuta 2014

Mobiilikaupan tulevaisuus Euroopassa

Verkkokaupasta kirjoitettaessa ei voi ohittaa mobiilikauppaa. Internetin kehityksen myötä kaupankäynti on siirtynyt yhä enemmän verkkoon ja tuntuu, että lähes mitä tahansa voi ostaa omalta kotisohvalta. Nykyään se tarkoittaa, että lähes mitä tahansa voi ostaa missä tahansa. Olitpa sitten bussissa, junassa, toimistolla, keittiössä, retkellä tai laiturilla kesämökillä. Mobiilikaupalla tarkoitetaan älypuhelimilla tai tableteilla tehtävää verkkokauppaa.

Ei ole epäilystäkään, ettei mobiilikauppa olisi kasvussa. Se on kasvanut viime vuosina selkeästi maailmalla. Esimerkiksi USA:ssa mobiilikaupan arvioidaan kasvavan kolme kertaa tavallista verkkokauppaa nopeammin. Myös Euroopassa mobiilikauppa on lyömässä läpi johtavien verkkokauppamaiden, Iso-Britannia, Saksa ja Ranska, johdolla. Pohjoismaissa mobiilikauppa on voimakkaasti kasvussa ja siellä kuluttajien, suomalaisia lukuun ottamatta, oletettiin jo tuplaavan mobiiliostoksensa määrän vuonna 2013.

Mobiililaitteita. Kuva by miniyo73.
Viime vuonna 61 prosenttia suomalaisista 16–74-vuotiaista omisti jo älypuhelimen ja tänä vuonna määrän arvioidaan nousevan jopa 90 prosenttiin. Myös toisen mobiililaitteen, tabletin, suosio on selkeässä nousussa. Viime vuonna 16 prosentilla oli jo oma tabletti. Älypuhelimia ja tabletteja käytetään eniten verkossa surffailuun sekä sosiaalisen median palveluiden käyttöön. Suomessa mobiiliostamista suositumpaa on vielä kaupallisen tiedon etsintä mobiililaitteilla. Eniten etsitään liikkeiden yhteys- ja aukiolotietoja sekä tuotteiden hinta- ja saatavuustietoja. Älypuhelimilla voi olla jo ratkaiseva rooli ostajien kulutuspäätöksissä. Se asettaa haasteita perinteisille kivijalkakaupoille, joissa käydään nyt ostamisen sijasta kokeilemassa tuotteita ja jätetään tuote ostamatta, jos puhelimella tehty hintavertailu osoittaa saman tuotteen olevan saatavissa muualta edullisemmin. 
  
Eurooppa. Kuva by Newport Geographic.
Iso-Britanniassa, Saksa ja Ranska edustavat selkeästi sähköisen kaupankäynnin kärkeä Euroopassa. Näiden maiden myynnin osuus oli viime vuonna 61 prosenttia koko Euroopasta. Yleisesti Euroopan sähköinen B2C kauppa kasvaa erityisen hyvin. Jo vuonna 2010 Eurooppa ohitti USA:n, jolla oli ollut siihen asti suurimmat markkinat. Venäjä, Puola, Ukraina, Turkki ja Kreikka ovat nopeinten kasvavia tulevaisuuden markkina-alueita, joissa vuosittaisen kasvun oletetaan kasvavan 30–40 prosenttiin seuraavina vuosina. Iso-Britannia johtaa myös Euroopan markkinoita mobiilikaupassa. Jo vuonna 2012 brittien sähköisestä kaupasta tehtiin 12 prosenttia mobiililaitteilla ja kasvun odotetaan vain jatkuvan. Kaikkiaan mobiiliostosten kasvu on ollut Britanniassa viimeiset kolme vuotta räjähdysmäistä. Vuodesta 2010 mobiiliostosten määrä on kasvanut yli 2000 prosenttia. Myös mobiililaitteilla vierailu verkkokaupoissa on kasvanut samassa ajassa 1 100 prosenttia. Vielä runsaat kolme vuotta sitten 97 prosenttia brittiläisistä käytti verkkokauppaa perinteisellä tietokoneella. eCommerce Eurooppa ennusti jo vuonna 2012, että vuosi 2013 tulee olemaan mobiilikaupan lopullinen läpimurto Euroopassa.

Mobiililaitteiden yleistyessä verkkokauppiaat joutuvat pohtimaan miten he voivat parhaiten palvella mobiiliasiakkaita. Sitä vaihtoehtoa ei voi olla edes pohtimatta jos haluaa verkkokauppansa menestyvän tulevaisuudessakin. Perinteinen hiirellä ohjattu tietokone ja pienikokoinen kosketusohjattu matkapuhelin ovat nykyään niin erilaisia ympäristöjä, että pelkästään tietokoneelle suunniteltu verkkokauppa toimii kohtalaisen huonosti mobiililaitteilla. Mobiililaitteiden käyttäjät on todettu kuitenkin houkuttelevaksi kohderyhmäksi verkkokaupoille, sillä he ostavat verkkokaupoista keskimääräistä enemmän.

Verkkokauppiailla on kaksi lähestymistapaa, jotta he voivat jatkossakin palvella mobiillaitteita käyttäviä asiakkaita:
  • tehdä omat sivustot/sovellukset perinteiselle tietokoneelle ja mobiililaitteille
  • suunnitella yksi sivusto (ulkoasu), joka mukautuu käytettävän laitteen ominaisuuksiin. Tällöin puhutaan responsiivisestä suunnittelusta (responsive design

Monet yritykset ovat lähteneet toteuttamaan jälkimmäistä vaihtoehtoa, mutta myöhemmin todenneet, että erilliselle mobiilisovelluksellekin on käyttöä. Matkailupuolella esimerkiksi Linnanmäen ja Aurinkomatkojen verkkosivut ovat erinomainen esimerkki responsiivisuudesta. Erillinen asennettava mobiilisovellus mahdollistaa parhaan käytettävyyden, mutta on myös yritykselle kallein vaihtoehto. Suuri haaste on saada ihmiset vielä lataamaan ja käyttämään erillistä sovellusta.

Yksi mobiilikaupan hidasteista Suomessa on älypuhelimille optimoitujen verkkosivujen ja -kauppojen puute. Suuret suosituimmat suomalaiset verkkokaupat, kuten esimerkiksi Verkkokauppa.com, NetAnttila ja Finnair vasta suunnittelevat mobiilioptimoituja verkkosivuja. Mobiililaitteille suunnitellut verkkokaupat eivät ole itsestäänselvyys vielä Euroopassakaan.  Vuonna 2012 vain 17 prosenttia ruotsalaisista verkkokaupoista tarjosi mobiilioptimoituja verkkosivuja, vaikka jo 69 prosenttia ruotsalaisista verkkokaupan kuluttajista omisti älypuhelimen. Samana vuonna 40 prosentilla Euroopan suurimmista verkkokauppiasta oli mobiilioptimoidut sivustot ja 27 prosentilla oli erillinen mobiilisovellus. Yhä useampi yritys on kuitenkin herännyt mobiilikaupan kasvuun, sillä mobiilioptimoitujen verkkosivujen määrä on tuplaantunut Euroopassa vuodesta 2011.

Responsive design. Kuva by Per Axbom.

Mobiililaitteiden yleistyessä verkkokaupassa ei voi olla sivuttamatta mobiilimaksamista. Mobiilimaksamisella tarkoitetaan matkapuhelimella suoritettavaa maksamista. Ennen älypuhelimia tunnetuimpia mobiilimaksamisen keinoja olivat puhelinsoitolla tai tekstiviestillä tehdyt maksut, jotka lisättiin sitten puhelinoperaattorin matkapuhelinlaskuun. Tällaisia uudenlaisia palveluita 2000-luvun vaihteessa olivat mm. auton parkkimaksu, auton pesu tai limun ostaminen koulun limuautomaatista.

Nykyaikaisten älypuhelinten tekniikka mahdollistaa erilaisten mobiilimaksusovellusten lataamisen mobiililaitteille. Erilaisten tunnuslukujen, salasanojen suojakoodien ja etälukitusmahdollisuuksien avulla puhelimesta saadaan turvallinen maksuväline. Matkapuhelimella tehtävä lähimaksaminen on herättänyt paljon kiinnostusta Suomessa ja muualla Euroopassa. Kiinnostus johtuu nimenomaan maksamismuodon kätevyydestä - tulevaisuudessa mukana tarvitsee olla vain matkapuhelin, jolla maksaminenkin käy sujuvasti. Near Field Communication eli NFC on kasvattanut suosiotaan viime vuosina. Lähiluettavassa mobiilimaksamisessa elektronisen viestinnän mahdollistava NFC-ominaisuus voi olla matkapuhelimessa tai siinä käytettävässä SIM-kortissa. NFC-ominaisuuden avulla maksutiedot liikkuvat turvallisesti lähimaksamiseen valjastetun matkapuhelimen ja tavallisen lähimaksulukijalaitteen välillä ostoksia tehtäessä. Lähimaksaminen matkapuhelimella onnistuu kun vie puhelimen lukijalaitteen lähelle, jonka jälkeen maksu tapahtuu alle sekunnissa. Jos ostokset maksavat yli 25 euroa, asiakkaan tulee kirjata matkapuhelimeen tunnusluku ennen kuin puhelinta heilautetaan lukijan yllä maksun loppuunsaattamiseksi.

Mobiililaitteilla maksamisen hyödyt ovat jo nähtävissä. Turvallisuus on varmasti monia askarruttava seikka, mutta itse asiassa se on yksi suurimmista hyödyistä käyttäjälle. Käyttäjä voi itse asentaa laitteeseen ja sovellukseen tehokkaan suojakoodin tai salasanan. Vaikka laite häviäisi tai varastettaisiin, niin sillä ei voisi kuitenkaan tyhjentää pankkitiliä, koska yli 25 euron ostoksiin tarvitaan erillinen koodi. Mobiililaitteen käyttö myös nopeuttaa maksutapahtumaa ja asiakkaiden odottelua. Lähimaksamisen hyödyt ovat pienissä ostoksissa kuten kahviloissa, kioskeilla tai hampurilaisbaareissa. Käyttäjän ei tarvitse erikseen kuljettaa mukanaan rahaa tai maksukorttia.

Uskon vakaasti, että mobiilikauppa ja mobiilimaksaminen on meidän suomalaistenkin tulevaisuutta. Mobiililaitteiden suosio on vasta kasvamassa ja yritykset ovat nyt heränneet (toivottavasti!) tähän Suomessakin.

Ho hoi verkkokauppiaat ja verkkosivustojen ylläpitäjät! Mobiilikaupan aika on nyt.


Lähteet:
Lahtinen, Tero (2013) Verkkokaupan käsikirja. Helsinki:  Suomen Yrityskirjat Oy.
Europe B2C Ecommerce Report 2013  Luettu 19.4.2014.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti