Ei ole epäilystäkään, ettei mobiilikauppa olisi kasvussa. Se on kasvanut
viime vuosina selkeästi maailmalla. Esimerkiksi USA:ssa mobiilikaupan
arvioidaan kasvavan kolme kertaa tavallista verkkokauppaa nopeammin. Myös
Euroopassa mobiilikauppa on lyömässä läpi johtavien verkkokauppamaiden,
Iso-Britannia, Saksa ja Ranska, johdolla. Pohjoismaissa mobiilikauppa on
voimakkaasti kasvussa ja siellä kuluttajien, suomalaisia lukuun ottamatta,
oletettiin jo tuplaavan mobiiliostoksensa määrän vuonna 2013.
Mobiililaitteita. Kuva by miniyo73. |
Eurooppa. Kuva by Newport Geographic. |
Mobiililaitteiden yleistyessä verkkokauppiaat joutuvat pohtimaan miten he
voivat parhaiten palvella mobiiliasiakkaita. Sitä vaihtoehtoa ei voi olla edes
pohtimatta jos haluaa verkkokauppansa menestyvän tulevaisuudessakin.
Perinteinen hiirellä ohjattu tietokone ja pienikokoinen kosketusohjattu
matkapuhelin ovat nykyään niin erilaisia ympäristöjä, että pelkästään
tietokoneelle suunniteltu verkkokauppa toimii kohtalaisen huonosti
mobiililaitteilla. Mobiililaitteiden käyttäjät on todettu kuitenkin houkuttelevaksi
kohderyhmäksi verkkokaupoille, sillä he ostavat verkkokaupoista keskimääräistä
enemmän.
Verkkokauppiailla on kaksi lähestymistapaa, jotta he voivat jatkossakin
palvella mobiillaitteita käyttäviä asiakkaita:
- tehdä omat sivustot/sovellukset perinteiselle tietokoneelle ja mobiililaitteille
- suunnitella yksi sivusto (ulkoasu), joka mukautuu käytettävän laitteen ominaisuuksiin. Tällöin puhutaan responsiivisestä suunnittelusta (responsive design)
Monet yritykset ovat lähteneet toteuttamaan jälkimmäistä vaihtoehtoa,
mutta myöhemmin todenneet, että erilliselle mobiilisovelluksellekin on käyttöä.
Matkailupuolella esimerkiksi Linnanmäen ja Aurinkomatkojen verkkosivut ovat erinomainen
esimerkki responsiivisuudesta. Erillinen asennettava mobiilisovellus
mahdollistaa parhaan käytettävyyden, mutta on myös yritykselle kallein vaihtoehto.
Suuri haaste on saada ihmiset vielä lataamaan ja käyttämään erillistä
sovellusta.
Yksi mobiilikaupan hidasteista Suomessa on älypuhelimille optimoitujen
verkkosivujen ja -kauppojen puute. Suuret suosituimmat suomalaiset verkkokaupat, kuten esimerkiksi
Verkkokauppa.com, NetAnttila ja Finnair vasta suunnittelevat mobiilioptimoituja
verkkosivuja. Mobiililaitteille suunnitellut verkkokaupat eivät ole itsestäänselvyys
vielä Euroopassakaan. Vuonna 2012 vain
17 prosenttia ruotsalaisista verkkokaupoista tarjosi mobiilioptimoituja
verkkosivuja, vaikka jo 69 prosenttia ruotsalaisista verkkokaupan kuluttajista
omisti älypuhelimen. Samana vuonna 40 prosentilla Euroopan suurimmista
verkkokauppiasta oli mobiilioptimoidut sivustot ja 27 prosentilla oli erillinen
mobiilisovellus. Yhä useampi yritys on kuitenkin herännyt mobiilikaupan kasvuun,
sillä mobiilioptimoitujen verkkosivujen määrä on tuplaantunut Euroopassa
vuodesta 2011.
Responsive design. Kuva by Per Axbom. |
Mobiililaitteiden yleistyessä verkkokaupassa ei voi olla sivuttamatta mobiilimaksamista. Mobiilimaksamisella tarkoitetaan
matkapuhelimella suoritettavaa maksamista. Ennen älypuhelimia tunnetuimpia
mobiilimaksamisen keinoja olivat puhelinsoitolla tai tekstiviestillä tehdyt
maksut, jotka lisättiin sitten puhelinoperaattorin matkapuhelinlaskuun.
Tällaisia uudenlaisia palveluita 2000-luvun vaihteessa olivat mm. auton
parkkimaksu, auton pesu tai limun ostaminen koulun limuautomaatista.
Nykyaikaisten älypuhelinten tekniikka mahdollistaa erilaisten
mobiilimaksusovellusten lataamisen mobiililaitteille. Erilaisten tunnuslukujen,
salasanojen suojakoodien ja etälukitusmahdollisuuksien avulla puhelimesta
saadaan turvallinen maksuväline. Matkapuhelimella tehtävä lähimaksaminen on
herättänyt paljon kiinnostusta Suomessa ja muualla Euroopassa. Kiinnostus
johtuu nimenomaan maksamismuodon kätevyydestä - tulevaisuudessa mukana
tarvitsee olla vain matkapuhelin, jolla maksaminenkin käy sujuvasti. Near Field
Communication eli NFC on kasvattanut suosiotaan viime vuosina. Lähiluettavassa
mobiilimaksamisessa elektronisen viestinnän mahdollistava NFC-ominaisuus voi
olla matkapuhelimessa tai siinä käytettävässä SIM-kortissa. NFC-ominaisuuden
avulla maksutiedot liikkuvat turvallisesti lähimaksamiseen valjastetun
matkapuhelimen ja tavallisen lähimaksulukijalaitteen välillä ostoksia
tehtäessä. Lähimaksaminen matkapuhelimella onnistuu kun vie
puhelimen lukijalaitteen lähelle, jonka jälkeen maksu tapahtuu alle sekunnissa.
Jos ostokset maksavat yli 25 euroa, asiakkaan tulee kirjata matkapuhelimeen
tunnusluku ennen kuin puhelinta heilautetaan lukijan yllä maksun
loppuunsaattamiseksi.
Mobiililaitteilla maksamisen hyödyt ovat jo nähtävissä. Turvallisuus on
varmasti monia askarruttava seikka, mutta itse asiassa se on yksi suurimmista
hyödyistä käyttäjälle. Käyttäjä voi itse asentaa laitteeseen ja sovellukseen
tehokkaan suojakoodin tai salasanan. Vaikka laite häviäisi tai varastettaisiin,
niin sillä ei voisi kuitenkaan tyhjentää pankkitiliä, koska yli 25 euron
ostoksiin tarvitaan erillinen koodi. Mobiililaitteen käyttö myös nopeuttaa
maksutapahtumaa ja asiakkaiden odottelua. Lähimaksamisen hyödyt ovat pienissä
ostoksissa kuten kahviloissa, kioskeilla tai hampurilaisbaareissa. Käyttäjän ei
tarvitse erikseen kuljettaa mukanaan rahaa tai maksukorttia.
Uskon vakaasti, että mobiilikauppa ja mobiilimaksaminen on meidän
suomalaistenkin tulevaisuutta. Mobiililaitteiden suosio on vasta kasvamassa ja
yritykset ovat nyt heränneet (toivottavasti!) tähän Suomessakin.
Ho hoi verkkokauppiaat ja verkkosivustojen ylläpitäjät! Mobiilikaupan aika on nyt.
Lähteet:
Lahtinen, Tero (2013) Verkkokaupan käsikirja. Helsinki: Suomen Yrityskirjat Oy.
Mobiiliostaminen kasvaa Britanniassa vauhdikkaasti Luettu 21.4.2014.
Luottokunta – Lähimaksaminen Luettu 22.4.2014.
Europe B2C Ecommerce Report 2013 Luettu 19.4.2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti