Kuva byjm3. |
Verkkokaupan asiakaspalvelussa on usein merkittävänä puutteena
vuorovaikutuksen puute. Tällöin asiakkaan luottamuksen voittamiseen tarvitaan
erityisen hyvää ja monipuolista asiakaspalvelua. Tarkoituksena on saada asiakas
palaamaan ostoksille myös ensimmäisen kerran jälkeen. Asiakkailla on erilaisia
toiveita yhteydenottotavoissa. Toiset ovat tottuneita yhteydenottolomakkeiden
käyttäjiä, mutta toiset haluavat ottaa yhteyttä sähköpostitse. Tärkeintä
kuitenkin on, että asiakas pystyy tavoittamaan verkkokaupan asiakaspalvelun ja
kaikkiin kysymyksiin ja ongelmiin vastataan kohtuullisessa ajassa.
Mahdollisimman henkilökohtainen palvelu automaattisten viestien sijaan on
osoitus erinomaisesta asiakaspalvelusta.
Asiakaspalvelua. Kuva by bloomsburys. |
Jotta asiakas haluaisi varata matkansa juuri kyseisessä matkailun
verkkokaupassa, niin tärkeintä on saada hänet vierailemaan verkkosivuille.
Asiakas voi tulla suoraan nettisivuille verkkosivuille tuntemalla esim.
matkajärjestäjän osoitteen jo entuudestaan tai etsimällä sitä erilaisilla
hakusanoilla hakukoneessa. Tällöin on tärkeää muistaa, että hakukoneoptimointi
ja hakukonemarkkinointi ovat kunnossa. Matkanjärjestäjän verkkosivujen tulee
olla houkuttelevia, helppokäyttöisiä sekä selkeitä, jotta asiakas viihtyy
verkkokaupassa. Hyvät esittelyt, valokuvat ja videot lisäävät houkuttelevuutta
varsinkin matkakohteissa. Niitä ei voi koskaan olla liikaa! Jos verkkokaupan
sivut eivät lataannu nopeasti tai sivut ovat monimutkaiset, niin asiakas
siirtyy helposti toiselle sivustolle. Myös tuotteen tai palvelun ostaminen
pitää olla helppoa, selkeää ja luotettavaa, jotta asiakas kokee saavansa
kunnollista palvelua. Luotettavassa verkkokaupassa hinta, maksutavat, yrityksen
yhteystiedot, yhteydenottolomake, usein esitetyt kysymykset sekä peruutus- ja
muutosehdot ovat selkeästi esillä, jotta asiakas kokee saavansa hyvää
asiakaspalvelua. Kattavat tuotetiedot ja vastaukset kysymyksiin antavat kuvan
hyvästä ja luotettavasta verkkosivustosta.
Ennen matkaa
Ennen matkaa
Asiakkaan suunnitellessa matkaansa, hän vierailee erilaisilla matkailuun liittyvillä verkkosivuilla. Hän tutkii todennäköisesti tietoja matkakohteesta, hinnoista, tutustuu palveluihin, ehtoihin sekä verkkokauppaan. Esimerkiksi tiedot matkoista, majoituksista ja tuotepaketeista tulisi olla selkeästi esillä ja tärkeimmät tiedot koottuna hyvin sivustolle. Matkan varaaminen tulisi olla yksinkertaista, selkeää ja nopeaa. Hinnastot, maksutavat, maksu- ja matkaehdot pitäisi olla helposti saatavilla ja ymmärrettävästi avattuna verkkosivuille.
Varaamisen jälkeen asiakas saa vahvistuksen matkasta sähköpostiinsa. Jos
jokin asia menee varauksen teossa pieleen tai esimerkiksi matkavahvistusta ei
kuulu, verkkosivuilla pitäisi olla selkeät ohjeet erilaisista
yhteydenottomahdollisuuksista. Asiakaspalvelun puhelinnumerot,
sähköpostiosoitteet, aukioloajat ja palautelomake tulisi löytää helposti ja
vaivattomasti. Erilaiset LiveChat-palvelut, jossa asiakas voi olla suoraan
online-yhteydessä verkkokaupan asiakaspalvelijaan, ovat tällaisessa tilanteessa
oiva tapa auttaa asiakasta, joka odottaa saavansa vastauksen mahdollisimman
pian.
Kun asiakas on tehnyt päätöksensä ja varannut matkansa, hän
todennäköisesti kaipaa lisätietoa tulevasta kohteesta. Mitä kaikkea
matkakohteessa voikaan tehdä? Uuden matkakohteen palveluihin ja nähtävyyksiin
on helpointa tutusta valmiilla opasretkillä, joita on tarjolla
matkanjärjestäjän verkkosivuilla. Kun tarkat tiedot retkistä, kestosta,
hinnoista, ehdoista ja aikatauluista ovat saatavilla verkossa, niin asiakkaan
on helppo varata ne etukäteen eikä hänen tarvitse etukäteen soitella tai
lähetellä sähköpostia mihinkään. Myös
auton vuokraus muutamaksi päiväksi on helppo varata jo kotona etukäteen kun
kaikki tiedot ovat verkossa valmiina saatavilla ja varaaminen on tehty
helpoksi.
Muiden asiakkaiden kokemukset ja suositukset matkakohteesta ovat osa
luotettavaa asiakaspalvelua. Sivustolle voi kerätä oikeiden asiakkaiden
matkakertomuksia, kokemuksia ja vinkkejä kohteista. Lisäksi Usein Esitettyjen Kysymysten
-lista on hyvä olla helposti saatavilla, sillä se vastaa usein moniin asiakasta
askarruttavaan kysymykseen ja näin ollen vältytään turhilta puhelinsoitoilta ja
yhteydenotoilta. Lähetä palautetta -lomakkeen arvoa ei saa koskaan väheksyä.
Asiakkaan antama palaute on aina arvokasta.
Nyt on siis matka varattu eikä ole tarvittu vielä kertaakaan perinteistä
asiakaspalvelua J
Matkan aikana
Asiakkaan lähtiessä lento-, laiva- tai vaikka junamatkalle, hänen
ensimmäinen asiakaspalvelukontaktinsa on lähtöselvitys tai junassa ehkä
istumapaikan ostaminen. Useissa paikoissa tämä toiminto on jo kokonaan
sähköistetty ja asiakas voi tehdä etukäteistoiminnot jo vaikka kotisohvalla.
Matkan aikana asiakas voi etsiä esimerkiksi kohteen ravintola- tai
ohjelmapalveluita verkossa. Ravintoloiden ruokalistat voi tutkia etukäteen ja
verkosta voi helposti tehdä pöytävarauksen. Jos matkalla kaipaa aktiviteettejä,
voi tutustua alueen harraste- ja ohjelmistopalveluihin netissä. Hyvät
verkkosivut esittelevät erilaisia ohjelmistopaketteja, kuten esimerkiksi koko
päivän sukellusmatkoja, vaellusretkiä, ostosmatkoja tai vaikka pyöräretkiä.
Selkeästi esitetyt ohjelmat, hinnat ja varausmahdollisuudet helpottavat ja
nopeuttavat usein matkailijan päätöstä, kun ei tarvitse erikseen soittaa tai
käydä myymälässä.
Beach. Kuva by Jan Grant. |
Matkan aikana on myös tärkeää saada yhteys tarvittaessa
matkanjärjestäjään. Asiakas ei ehkä ole saanut maksamaansa hotellihuonetta tai
sovittu retki peruuntuu. Tällöin on erityisen tärkeää, että asiakas tietää
miten ja mihin hän voi olla yhteydessä. Joskus asiat eivät selviä kokonaan
matkan aikana, jolloin asiakas tulisi ohjata ottamaan uudelleen yhteyttä matkan
jälkeen. Hyvä palaute- tai
yhteydenottolomake helpottaa asian selvittämistä ja tarvittavien tietojen
lähettämistä matkanjärjestäjälle. Usein asioiden selvittäminen vie oman aikansa
ja se tapahtuu helpoiten sähköisesti eikä kenenkään tarvitse turhaan jonottaa
esimerkiksi puhelinpalvelussa saadakseen palvelua.
Matkan jälkeen
Matkan jälkeen on myös tärkeää huolehtia asiakkaasta. Matkanjärjestäjä voi lähettää asiakkaalle matkan jälkeen asiakastyytyväisyyskyselyn, jonka avulla he keräävät palautetta matkoista ja kohteista. Asiakas saa kyselyn sähköpostitse ja voi täyttää sen omassa rauhassa kun hänelle sopii.
Joskus matka ei suju kuin Strömsössä, joten asiakas tarvitsee palvelua
vielä matkan jälkeenkin. Joskus joku tärkeä tavara on voinut jäädä kohteeseen
tai matka ei olekaan sujunut etukäteen annetun aikataulun puitteissa. Tällöin
asiakas tarvitsee apua asioiden selvittämiseen ja tilanteen ratkaisemiseen.
Usein tiedot (varausnumero, kohde, matkaliput ym.) on helpointa toimittaa
jälkikäteen sähköisessä muodossa, jolloin molemmilla osapuolilla on samat
tiedot nopeasti saatavilla. Jos matka on ollut myöhässä, asiakas voi tarvita
todistuksen vakuutusyhtiötä tai työnantajaansa varten. Ne on helppo pyytää
esimerkiksi valmiilla palautelomakkeella.
Kun matka on sujunut onnistuneesti ja asiakas on tyytyväinen saamaansa
palveluun, niin häneltä voi pyytää suosituksia tai arvioita loman aikana
saamista palveluista, esimerkiksi kokemuksia hotellista, oppaasta tai
retkipaketeista. Hyvänä esimerkkinä tällaisesta asiakaspalvelusta on mielestäni
Booking.com, joka lähettää jokaiselle
majoituspaikan varanneelle matkan jälkeen kyselyn hotellista ja sen
palveluista. Lomake on yksinkertainen, helppo ja selkeä. Sen täyttäminen ei
kestä kuin muutamia minuutteja. Tällä tavalla he keräävät aitoa ja
totuudenmukaista tietoa tarjoamistaan hotelleista. Ennen arvion julkaisemista
he tarkistavat, että siinä ei ole asiattomuuksia ja että todellinen asiakas on
antanut sen. Muiden suosituksia ja kokemuksia on mukava lukea ja se antaa
suuntaviivaa omallekin hotellivalinnalle.
Hyvin toimiva, selkeä ja helppokäyttöinen verkkokauppa on sähköisen
asiakaspalvelun ydin. Usein asiakkaat tekevät ostopäätöksensä ilman myyjän tai
henkilökunnan apua jos kaikki sujuu moitteettomasti. Asiakaspalvelun
yhteydenotto tapahtuu useimmiten asiakkaan aloitteesta. Tällöin on tärkeää
tarjota selkeät ja toimivat yhteydenottomahdollisuudet. Sähköinen
asiakaspalvelu toimii asiakkaan näkökulmasta samoin kuin perinteinen
asiakaspalvelu. Asiakas haluaa palvelua. Asiakasta ei saa unohtaa palveluketjun
missään vaiheessa, jotta hänet saadaan vielä toistekin asiakkaaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti