Verkkokauppa alkaa olla lähes jokaiselle
suomalaiselle tuttu termi. TNS Gallupin, Kaupan liiton ja
Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML:n Verkkokauppatilaston mukaan suomalaiset
ostivat verkosta tavaroita ja palveluita vuonna 2013 yhteensä 10,5 miljardilla
eurolla. Myynnistä matkailun, viihde-elektroniikan ja tietotekniikan sekä
rahapelien osuus oli pelkästään yli 50 prosenttia. Koko verkkokauppa kasvoi
edellistä vuodesta lähes 9 prosenttia. Tilastoa on kerätty vuodesta 2010 ja
sinä aikana suomalaisten verkkokauppaostaminen on kasvanut 18 prosenttia eikä
loppua kasvulle vielä näy.
Verkkokaupasta puhuttaessa tarkoitetaan internetin välityksellä toimivaa kauppaa. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Verkkokaupasta käytetään yleisesti myös termejä nettikauppa, sähköinen kauppa, elektroninen kauppa tai online-kauppa.
Verkkokaupasta puhuttaessa tarkoitetaan internetin välityksellä toimivaa kauppaa. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Verkkokaupasta käytetään yleisesti myös termejä nettikauppa, sähköinen kauppa, elektroninen kauppa tai online-kauppa.
Suomalaiset ovat jo kokeneita internetin käyttäjiä ja nettiä hyödynnetään
yhä monipuolisemmin arkipäivässä. 15–79-vuotiaista suomalaisista 90 % käyttää
internetiä kuukausittain ja 75 % eli noin 3,2 miljoonaa henkilöä on joskus
ostanut jonkin tuotteen tai palvelun verkosta. Ostamisen ohella verkkokaupoissa
tehdään tuote- ja hintavertailuja, blogeista voidaan lukea tuote- ja
palveluarvioita ja sosiaalisessa mediassa jaetaan kokemuksia eri
verkkokaupoista. Ostopäätös tehdään yhä useammin jo kotona, vaikka tuote
hankittaisiinkin vielä myymälästä. Tärkeimmät syyt verkkokaupalle ovat
hintataso, laajat valikoimat, hyvät toimitus- ja maksuehdot, erikoistarjoukset
sekä asioinnin nopeus ja helppous. Yhä useampi arvostaa ajansäästöä
arkipäiväisissä ostoksissa, kuten päivittäistuotteet ja vaatteet. Verkkokaupan yleistymisen
myötä kuluttajista tulee yhä kriittisempiä, ja se asettaa varsinkin pienten
yritysten verkkokaupalle haasteita pystyäkseen palvelemaan asiakkaita heidän
vaativammalla tavalla.
Matkailu on verkonkaupan suurin yksittäinen tuote- ja palveluryhmä. Viime
vuonna lähes 40 prosenttia verkkokaupasta oli matkailua ja matkustamista.
Matkojen myynti tapahtuu lähes kokonaan verkossa. Lentoyhtiöt ja
matkanjärjestäjät hallinnoivat Suomen suurimpia verkkomarkkinapaikkoja.
Suomalaiset ostavat jo tottuneesti verkosta esimerkiksi lento-, laiva- ja junalippuja,
hotellimajoituksia, valmismatkapaketteja sekä pääsylippuja erilaisiin
tapahtumiin.
Minkälaisia muutoksia näet kaupankäyntiprosesseissa
verkkokaupan yleistyessä syntyvän?
Ei tarvitse olla suurikaan ennustaja eukko todetakseen, että verkkokaupan
merkitys koko kaupankäynnille kasvaa merkittävästi tulevina vuosina. Se on jo
kasvanut huimaa vauhtia viimeisen 10 vuoden aikana. Samanaikaisesti ihmisten
tapa toimia, hakea tietoa ja tehdä päätöksiä on muuttunut. Verkkokauppa on
luonut mahdollisuuden ”käydä ostoksilla” missä tahansa ja koska tahansa.
Kuluttajat voivat hakea, vertailla ja tutkia tuotteita etukäteen. Usein
verkkokaupasta löytää yksityiskohtaisempaa tietoa tuotteesta, voida tehdä
hintavertailuja sekä lukea suosituksia ja arvosteluja. Kaikkea voi tehdä
silloin kuin se itselle parhaiten sopii ja lopulta ostopäätöksenkin voi tehdä
kotona. Lisäksi monet kokevat verkossa ostamisen helppona ja ennen kaikkea
ajansäästönä. Ei tarvitse erikseen kiertää myymälöissä etsimässä haluamaansa
tuotetta vaan sen voi valita verkosta.
Verkkokaupan yleistyminen ei muuta ainoastaan ostokäyttäytymistä, vaan
muuttaa myös kuluttajien asennetta. Kun ennen kierreltiin kaupoissa ja
etsittiin vaatetta esimerkiksi lapsille kevätjuhliin, niin nyt sen saman
”kiertelyn” voi toteuttaa vertailemalla verkkokauppojen tarjontaa, hintoja ja
arvosteluja. Kuluttajilla on paljon enemmän saatavilla tietoa tuotteista, joita
hän suunnittelee hankkivansa. Verkkokaupan menestymisen kannalta on tärkeää,
että se osaa vastata kuluttajien tarpeisiin. Onnistunut verkkokauppa on myös
muuntautumiskykyinen ja sen pitää osata elää kuluttajien mukana. Ei voi
pysähtyä yhteen ja ainoaan tarjontaan. Internet muuttuu koko ajan ja kuluttajat
sen mukana, joten verkkokaupan pitää pystyä mukautumaan muutokseen, jotta pitää
asiakkaat tyytyväisinä.
Verkkokauppa alkaa olla tänä päivänä jo lähes kaikkien kuluttajien arkea.
Nyt esimerkiksi ruokaverkkokauppojen yleistyessä uskon, että yhä useampi
siirtää ostoksensa verkkoon. Tämä tarkoittaa muutoksia myymälöissä,
varastotiloissa, henkilökunnan määrässä ja valikoimissa. Kuluttajan kannalta
valikoima ja palvelut lisääntyvät jatkuvasti, ruoan tilaaminen on helppoa ja
yksinkertaista sekä säästön näkee ajan käytössä niin kuin rahassakin.
Verkko-ostamisen hyvä puoli on, että usein säästyy heräteostoksilta kun kaikki
tuotteet eivät ole käden ulottuvilla tai verkosta katsottuna ”samalla
näytöllä”.
Ketkä voittavat, ketkä häviävät tässä muutosprosessissa?
Verkkokaupan perustaminen on äärimmäisen helppoa, mutta menestyminen
vaatiikin jo enemmän. Kuka sitten menestyy ja kuka häviää?
Uskon, että voittajia ovat tänä päivänä ne, jotka pysyvät mukana
muutoksessa, erottuvat muista kilpailijoista ja uudistavat valikoimaansa.
Sellaiset verkkokaupat, jotka pystyvät muuttumaan kuluttajien vaatimusten
mukaisesti ja osaavat seurata heidän ostokäyttäytymistään. Uskon myös, että mobiiliostaminen
on nyt kasvava trendi. Verkkokauppojen aktiiviset käyttäjät ovat suosituimpia
älypuhelinten ja tablettien käyttäjiä verkkokaupassa. Mobiilikauppaa on tähän
asti hidastanut vain mobiililaitteille optimoitujen verkkosivujen
ja -kauppojen puute. Mobiilikaupan parhaat vuodet ovat vasta edessä.
Ne yritykset, jotka nyt reagoivat kuluttajien muuttuvaan ostoskäyttäytymiseen,
ovat verkkokaupan voittajia. Riskinä muuten on, että suomalaiset verkkokaupat
alkavat menettää asiakkaitansa ulkomaisiin verkkokauppoihin.
Häviäjiä ovat ikävät kyllä ne verkkokaupat, jotka eivät ole sitoutuneita
pitkäkestoiseen työhön omassa verkkokaupassaan eivätkä ole valmiita hankkimaan
asiantuntevaa apua suunnittelussa, kehittämisessä ja markkinoinnissa. Verkkokaupat,
jotka eivät koskaan muutu tai kehity, jäävät auttamatta menestyksen
ulkopuolelle. Verkkokaupan täytyy olla valmiina panostamaan muutokseen ja
muuttumaan kuluttajan mukana.
Mitä tekijöitä koet voimakkaimmin verkkokaupan kasvua rajoittavina?
Yksi kotimaisen verkkokaupan kasvua rajoittava tekijä on ulkomainen verkkokauppa. Suomalaisten verkkokauppojen kannalta huolestuttavaa on ulkomailta ostamisen kasvu sekä ulkomaisten verkkokauppojen kasvava panostus Suomen markkinoilla. Osa ulkomaisista verkkokaupoista tarjoaa jo palvelun suomen kielellä, tarjoavat tuotteita halvempaan hintaan ja usein vielä pystyvät toimittamaan tuotteensa nopeammin kuin vastaavat suomalaiset kilpailijansa. Usein myös ulkomaiset kaupat pärjäävät paremmin teknisessä toteutuksessa, helpossa käytettävyydessä sekä hintojen ja kuvien esillepanossa.
Toinen yllättävä tekijä voi olla yhä luottamus. Vaikka suomalaiset
kuluttajat ovat jo tottuneita verkon käyttäjiä, niin internetin
turvallisuudesta ja ihmisten yksityisyydestä puhutaan jatkuvasti. Kuluttajat
joutuvat rekisteröitymään kauppojen asiakkaiksi, antamaan itsestään moniakin
yksityisiä tietoja, kuten nimi, osoite, työpaikka, syntymäaika,
luottokortinnumero jne. eikä kukaan voi ihan tarkkaan tietää mihin näitä
tietoja käytetään. Maailmalla tapahtuneista tietomurroista lukiessa tulee usein
miettineeksi mitä kaikkia tietoja on itsestäänkin verkkoon antanut.
Luottamuksen luominen myös asiakassuhteessa myyjään on erilaista verkossa kuin
myymälässä. Kuluttajan on luotettava verkkokaupan omistajaan eri tavalla kuin
kasvokkain tehdyssä kaupassa.
Onko verkkokaupan asema Suomessa jotenkin erilainen kuin muualla Euroopassa, USA:ssa tai Japanissa?
Tuntuu, että suomalaiset lämpenevät hitaasti kaikelle uudelle. Verkkokaupan
suosio maailmalla on jo kestänyt paljon kauemmin kuin se on kehittynyt täällä viimeisen
kymmenen vuoden aikana. Yksi syy on tietenkin volyymit – tarjonnan ja
kuluttajien määrä on vähän toista luokkaa maailmalla, mutta ehkä myös muualla
on herätty sähköisen kaupankäyntiin Suomea aiemmin. Pelkästään Pohjoismaissa
tanskalaisista ja norjalaisista joka kolmas käyttää verkkokauppaa kuukausittain
kun suomalaisista joka viides on verkkokaupan asiakas. Pohjoismaalaisten
mielestä suurin etu verkkokaupasta ostamisessa on sen helppous. Seuraavaksi
tärkeintä on tuotteiden ja palveluiden halvempi hinta ja kolmanneksi tärkeintä
on suurempi ja parempi tarjonta.
Verkkokauppa. Kuva by Maria Elena |
eMarketerin mukaan Aasian maiden verkkokaupan
arvioidaan ensimmäisen kerran ohittavan Pohjois-Amerikan verkkokaupan myynnin
tänä vuonna. USA on hallinnut maailman verkkokauppaa useat vuodet eikä senkään
kasvulle näy loppua. Siitä pitää huolta moninkertaistunut älypuhelinten ja
tablettien käyttö, joka on taas lisännyt kuluttajien verkossa käyttämää aikaa.
Enemmän kuin puolet amerikkalaisista verkkokaupan asiakkaista hankki tietoa
tuotteista, etsii myymälöitä ja parhaita hintoja tuotteista mobiililaitteilla
ja lopulta päätyvät hankkimaan tuotteen suoraan mobiilisti. Verkkokaupan kasvua
lisännevät hieman myös uudet ostajat, sillä 4 miljoonan ihmisen arvioitiin
viime vuonna tekevän ensimmäisen kerran ostoksia verkkokaupassa USA:ssa. Pikemmin kasvua lisää kuitenkin nykyiset
verkkokauppojen asiakkaat, jotka käyttävät yhä enemmän aikaa ja rahaa netissä
hankkimalla tuotteita uusista, heille tuntemattomista tuoteryhmistä, kuten
huonekalut ja suurimmat kodinkoneet. Tähän asti he ovat ehkä ostaneet vain
vaatteita, kirjoja ja elektroniikkaa.
Vaikka Japanin väliluku on viime vuosina jopa kääntynyt laskuun, niin
silti internetin käyttäjien määrän oletetaan kasvavan. Japanissa tulee olemaan
muutaman vuoden sisällä noin 100 miljoonaa internetin käyttäjää, joista 90
prosenttia tulee olemaan mobiilikäyttäjiä. Lisäksi Japanissa on jo tällä
hetkellä maailman kolmanneksi suurin laajakaistakäyttäjien väestö heti USA:n ja
Kiinan jälkeen, joten verkkokaupan kuluttajia sieltä varmasti löytyy. eMarketerin
mukaan B2C-verkkokauppa tulee kasvamaan Japanissa 50 miljoonaa dollaria
seuraavan viiden vuoden aikana.
Online-myynti oli vielä alle 100 miljoonaa dollaria kolme vuotta sitten,
joten sähköisen kaupankäynnin kasvu on ollut siellä huikeaa ja se jatkuu yhä.
Japanilaisten suosituimpia verkkokaupan tuotteita ovat kirjat, lehdet,
vaatteet, ruoka ja elektroniikka, joten tuotteet eivät juuri poikkea eurooppalaisten
online-ostoksista. Myös samat syyt
ohjaavat japanilaisia kuluttajia verkkokauppaan kuin Euroopassakin – helppous, tuotteet
ovat halvempia kuin kivajalkamyymälöissä, ei tarvitse huolehtia aukioloajoista
sekä verkkokaupasta voi löytää erityisiä tuotteita ja palveluita. Japanin
verkkokaupan menestykselle ei näy varmastikaan ihan heti loppua, vaikka
markkinointi ja vuorovaikutus japanilaisten kuluttajien kesken voi ollakin
erilaista kuin USA:ssa tai Euroopassa.
Lopuksi
Kaupalla on merkittävä asema suomalaisessa elinkeinoelämässä. Miljoona suomalaista käy päivittäin kaupassa.
Verkkokauppojen myötä kauppa on yhä lähempänä kuluttajien arjessa. Vaikka
suomalaiskuluttajat käyttävät verkkokauppaa yhä enemmän, niin monillakaan
pk-yrityksillä ei ole edes suunnitelmia hyödyntää suomaisten verkkoinnokkuutta.
Pelkona on, että suomalaiset alkavat ostaa vielä enemmän tuotteita ulkomaisista
verkkokaupoista ja sitähän me emme halua! Kotimaisella verkkokaupalla on mahdollisuus
menestyä kunhan yritykset tunnistavat omat kilpailuetunsa ja hyödyntävät oman
myymäläverkoston paikallisuutta osana verkkoliiketoimintaa. Verkkokaupan
menestys luodaan onnistuneella asiakaskokemuksella, tuotevalikoiman hyvällä
hallinnalla ja palvelemalla mobiilisti.
Lähteet:
Lahtinen, Tero (2013) Verkkokaupan käsikirja. Helsinki: Suomen
Yrityskirjat Oy.
Verkkokaupankasvu ei näytä hiipumisen merkkejä. Luettu 19.4.2014.
Kotimainenverkkokauppa voi hyvin mutta ulkomaiset verkkokaupat ovat uhka. Luettu 20.4.2014.
The state of Japan e-commerce market. SlideShare. Luettu 20.4.2014.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti