perjantai 14. helmikuuta 2014

Happy Valentine’s day!

Näin ystävänpäivänä en malttanut olla valitsematta onnistuneeksi markkinointicaseksi Finnairin Ystävähinnat-kampanjaa Facebookissa, jossa ystävän kanssa lennettäessä voi ostaa lentoliput kampanjahinnoilla. Kohteina on Euroopan kaupunkeja – mm. Pariisi, Amsterdam, Wien, Rooma ja Milano sekä uudet lomakohteet Tel Aviv ja Antalya. Kampanjan myyntihinnat ovat voimassa 11.–17.2.2014, kun varaus tehdään kahdelle henkilölle samaan aikaan. Matkustusaika vaihtelee kohteittain, mutta pääsääntöisesti matkustus voi tapahtua maalis-kesäkuun aikana. Matkan voi siis varata kahdelle, neljälle, kuudelle tai kahdeksalle henkilölle kampanjahintaan. Hinnat sisältävät yhden hengen meno-paluulennot Helsingistä palvelumaksuineen.

Finnair Ystävähinnat Facebookissa.


Finnair tunnetusti herättää tunteita, puolin ja toisin. Viime vuosina nämä ystävähinnat ovat olleet hyvä myynti- ja markkinointitapahtuma sosiaalisessa mediassa. Kaikki lähtee siitä, että Finnair mainostaa kampanjaansa omilla sivuillaan, Facebookissa, Twitterissä sekä lähettää sähköpostiviestin kaikille kanta-asiakkailleen. Lentolippujen oston edellytyksenä on tykätä Finnairin Facebook-sivuista, jotta saa kohteet ja hinnat näkyviin. Lisäksi kampanjasivuilla voi lähettää ystävälleen viestin Facebookin kautta, että nyt on lentolippuja tullut myyntiin suosikkikohteeseesi.




Markkinointi sosiaalisessa mediassa


Facebook-markkinoinnissa on tarkoitus saada käyttäjät tykkäämään yrityksen Facebook-sivusta. Käyttäjille tarjotaan erilaisia tarjouksia, arvontoja ja palkintoja houkuttimena. Tässä tapauksessa Finnair tarjoaa matkoja kampanjahintaan. Kun käyttäjä tykkää yrityksen sivusta, hän levittää samalla tietoa ystävilleen siitä ja joku ystävistä taas tykkään vastaavasti saman yrityksen sivuista. Kun yrityksen Facebook-sivuilla päivitetään sivustoa, tieto näkyy tykänneiden käyttäjien seinällä. Näin käyttäjä näkee helposti mitä uutta sivustolle päivitetään. Lisäksi käyttäjän kaverit huomaavat jos käyttäjä tykkää yrityksen päivityksistä ja voivat näin ollen itsekin mennä tykkäämään kyseisen yrityksen sivustosta.

Toimiva Facebook-markkinointi perustuu ns. Inbound-markkinointiin, jolla on tarkoitus kerätä potentiaalisia asiakkaita lähemmäksi markkinoijan tuotteita tai palveluita. Tärkeintä olisi löytää kohderyhmän tarpeita vastaava sisältö ja se olisi helposti haettavissa hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa. Tarkoituksena olisi luoda suhteet potentiaalisiin asiakkaisiin ja tietenkin nykyisiin asiakkaisiin.


@Finnair mainostaa myös Twitterissä kampanjaa.


Ystävänpäiväkampanjan tavoite ja kohderyhmä


Finnairin ensisijainen tavoite kampanjallaan on saada mahdollisimman monta uutta tykkääjää Facebook-sivustollensa, kerätä uusia liidejä ja kanta-asiakkaita sekä tietenkin lentolippujen myynti. Kohteiksi on valittu sellaisia kohteita, joihin halutaan kasvattaa myyntiä sekä puffata uusia lomakohteita. Kohderyhmä voi olla kuka tahansa sosiaalisen median käyttäjä tai Finnairin kanta-asiakas, joka haluaa matkustaa ystävän, perheen tai vaikka työporukan kesken.

Kampanjan mittaaminen


Hankittujen Facebook-tykkääjien määrä, ostetut kampanjahintaiset lentoliput ja kerätyt liidit toimivat kampanjan ensisijaisina mittareina. Lisäksi uusien kanta-asiakkaiden hankkiminen kampanjan myötä toimii onnistumisen mittarina.

Kampanjan jatkaminen


Tässä muodossa kyseistä kampanjaa jatkettaneen tulevina ystävänpäivinä. Kampanja on toiminut onnistuneesti Facebookissa jo muutaman vuoden ajan, mutta sitä voisi toki käyttää myös jonkun muun erikoispäivän tai tapahtuman yhteydessä. Tälläisiä juhlapäiviä voisi olla esimerkiksi Vappu tai Helluntai sekä tapahtumana vaikka koripallon MM-kisat Espanjassa. Kampanjan ideana säilyisi edelleen matkalle ystävien tai sukulaisten kanssa.

Hyvä kampanja


Hyvä kampanja tarvitsee aina hyvän idean herättääkseen huomiota. Finnairin Ystävähinnat haluaa kohdistaa kampanjan nimenomaan Ystävänpäivään ja siksi hinnat on suunnattu vähintään kahdelle henkilölle. Kampanjassa halutaan korostaa ystävyyttä ja sitä, kuinka mukava on matkustaa jonkun ystävän kanssa. Kampanja on positiivinen ja luo mukavia mielikuvia. Finnair on jo aiempina vuosina toteuttanut Ystävänpäiväkampanjoita eri muodoissaan ja ne on todettu onnistuneiksi.

Kehitysehdotuksia


Facebook ja Twitter toimivat tänä päivänä hyvinä markkinointikanavina. Kohderyhmänä on varmasti matkustava, nuorekas väestö, joka on tottunut lyhyisiin viikonloppulomiin, ex tempore-matkoihin ja tuntevat Ystävänpäivän merkityksen. Lisäksi he ovat tablettien ja älypuhelinten suurkäyttäjiä. Puhelimet kulkevat mukana kaikkialla ja monelta löytyy laukusta tablettikinkin. Tässä kampanjassa olisi voinut hyödyntää enemmän mobiilimarkkinointia, sillä tällöin palvelu saadaan tarjottua asiakkaalle oikeaan aikaan ja tilanteen mukaan. Ystävähinnat-kampanjassa voisi tarjota mobiilimarkkinointina asiakkaille varauksen jälkeen esimerkiksi erilaisia lisäpalveluita kuten etukäteen varattava istuinpaikka, lisälaukku tai maksullinen ateria koneessa. Myös Finnair Shop-ennakkotilauskaupan tuotteita voisi tarjota asiakkaille.



14 kommenttia:

  1. Hei Petra! Ihanan ajankohtainen tämä sinun teksti ja aiheeltaan aivan loistava! Tekstisi oli hyvin mukaansatempaavaa ja todella mukavaa luettavaa. Tuntuu, että sai vähän sisäpiirin tietoakin :) Itse koen kyseisen kampanjan erittäin asiakasystävälliseksi ja varmasti suosio on suuri!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Mielestäni myös kampanjassa on onnistuttu, varsinkin kun sillä on "positiivinen" kaiku.

      Poista
  2. Valitsin itse AM:n Ystävänpäivä-kampanjan. Voisiko kyseessä olla konsernin yhteinen tavoite saada koneet täyteen? -Hyvä ja kannatettava tavoite ja toisiaan tukevat kampanjat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aija, täytyypä käydä tutustumassa sun pohdintoihin. Tavoite on varmasti konsernissa sama, täytyy vain valita haluaako lähteä kaupunki- vai löhöilylomalle :)

      Poista
  3. Kiva kuulla välillä positiivisia ja onnistuneita asioita Finnairin suunnalta. Tämä kampanja tekee varmaan hyvää imagolle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välillä näinkin päin :) Positiiviset uutiset ovat tosiaan olleen vähissä!

      Poista
  4. Hieno kuvaus kampanjasta. Kirjoitat selkeästi ja huomioit tärkeät pointit. Odotan jo seuraavia kampanjoita innolla.

    VastaaPoista
  5. Mielenkiintoinen kampanja. Jotenkin näistä kampanjateksteistä saa lukijakin eniten hyötyä, sillä nämä ovat jokaisella erilaisia :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä ovat ihan parasta antia kun voi pohtia eri näkökulmista eri kampanjoita! Ja ne aukeaa itsellekin nyt ihan eri tavalla!

      Poista
  6. Ystävänpäivä osui hyvin näiden tehtävien ajankohdaksi, minäkin odotin matkanjärjestäjien ystävänpäiväkampanjoita valitakseni niistä jonkun esittelyyn. Oli mukava lukea tämä Finnairin kampis näin jälkeen päin, kun olen analysoinut Aurinkomatkojen ystävänpäiväkampanjaa. Tuntematta sen paremmin valitsemaani kohdetta tein ihan saman suuntaisia arvailuja, kuin mitä sinä tästä Finnairin kampanjasta varmasti tiedät: hyvä idea, ihmiset innostuvat, kannattaa jatkaa, jo aiemmin hyväksi todettu,, helppo mitata onnistumista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käy lukemassa myös Aijan postaus Aurinkomatkojen kampanjasta, samoja ajatuksia hänelläkin! Onnistuminen on todellakin mitattavissa tykkäysten ja myynnin perusteella.

      Poista
  7. Minulle jäi hieman epäselväksi, että minkälaista mobiilimarkkinointia olisit ehdottanut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet oikeassa, se kohta jäi tosiaan tarkemmin avaamatta. Koska kamppis toimi ainoastaan Facebookissa, niin Twitterin lisäksi olisi voinut mielestäni lähettää esimerkiksi ihan perinteisiä teksti- tai multimediaviestejä kanta-asiakkaille muistutuksena kampanjan alkamisesta sekä sitten varauksen teon jälkeen lisäpalveluista.

      Poista