Näin ystävänpäivänä en malttanut olla valitsematta onnistuneeksi
markkinointicaseksi Finnairin Ystävähinnat-kampanjaa Facebookissa, jossa ystävän
kanssa lennettäessä voi ostaa lentoliput kampanjahinnoilla. Kohteina on
Euroopan kaupunkeja – mm. Pariisi, Amsterdam, Wien, Rooma ja Milano sekä uudet
lomakohteet Tel Aviv ja Antalya. Kampanjan myyntihinnat ovat voimassa 11.–17.2.2014, kun varaus tehdään kahdelle henkilölle samaan aikaan. Matkustusaika
vaihtelee kohteittain, mutta pääsääntöisesti matkustus voi tapahtua maalis-kesäkuun aikana. Matkan voi siis varata kahdelle, neljälle, kuudelle tai
kahdeksalle henkilölle kampanjahintaan. Hinnat sisältävät yhden hengen
meno-paluulennot Helsingistä palvelumaksuineen.
Finnair Ystävähinnat Facebookissa. |
Finnair tunnetusti herättää tunteita, puolin ja toisin.
Viime vuosina nämä ystävähinnat ovat olleet hyvä myynti- ja
markkinointitapahtuma sosiaalisessa mediassa. Kaikki lähtee siitä, että Finnair
mainostaa kampanjaansa omilla sivuillaan, Facebookissa, Twitterissä sekä
lähettää sähköpostiviestin kaikille kanta-asiakkailleen. Lentolippujen oston edellytyksenä
on tykätä Finnairin Facebook-sivuista, jotta saa kohteet ja hinnat näkyviin.
Lisäksi kampanjasivuilla voi lähettää ystävälleen viestin Facebookin kautta,
että nyt on lentolippuja tullut myyntiin suosikkikohteeseesi.
Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Facebook-markkinoinnissa on tarkoitus saada käyttäjät
tykkäämään yrityksen Facebook-sivusta. Käyttäjille tarjotaan erilaisia
tarjouksia, arvontoja ja palkintoja houkuttimena. Tässä tapauksessa Finnair
tarjoaa matkoja kampanjahintaan. Kun käyttäjä tykkää yrityksen sivusta, hän
levittää samalla tietoa ystävilleen siitä ja joku ystävistä taas tykkään
vastaavasti saman yrityksen sivuista. Kun yrityksen Facebook-sivuilla
päivitetään sivustoa, tieto näkyy tykänneiden käyttäjien seinällä. Näin
käyttäjä näkee helposti mitä uutta sivustolle päivitetään. Lisäksi käyttäjän
kaverit huomaavat jos käyttäjä tykkää yrityksen päivityksistä ja voivat näin
ollen itsekin mennä tykkäämään kyseisen yrityksen sivustosta.
Toimiva Facebook-markkinointi perustuu ns.
Inbound-markkinointiin, jolla on tarkoitus kerätä potentiaalisia asiakkaita
lähemmäksi markkinoijan tuotteita tai palveluita. Tärkeintä olisi löytää
kohderyhmän tarpeita vastaava sisältö ja se olisi helposti haettavissa
hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa. Tarkoituksena olisi luoda suhteet
potentiaalisiin asiakkaisiin ja tietenkin nykyisiin asiakkaisiin.
@Finnair mainostaa myös Twitterissä kampanjaa. |
Ystävänpäiväkampanjan tavoite ja kohderyhmä
Finnairin ensisijainen tavoite kampanjallaan on saada
mahdollisimman monta uutta tykkääjää Facebook-sivustollensa, kerätä uusia
liidejä ja kanta-asiakkaita sekä tietenkin lentolippujen myynti. Kohteiksi on valittu
sellaisia kohteita, joihin halutaan kasvattaa myyntiä sekä puffata uusia
lomakohteita. Kohderyhmä voi olla kuka tahansa sosiaalisen median käyttäjä tai
Finnairin kanta-asiakas, joka haluaa matkustaa ystävän, perheen tai vaikka
työporukan kesken.
Kampanjan mittaaminen
Hankittujen Facebook-tykkääjien määrä, ostetut
kampanjahintaiset lentoliput ja kerätyt liidit toimivat kampanjan ensisijaisina
mittareina. Lisäksi uusien kanta-asiakkaiden hankkiminen kampanjan myötä toimii
onnistumisen mittarina.
Kampanjan jatkaminen
Tässä muodossa kyseistä kampanjaa jatkettaneen tulevina
ystävänpäivinä. Kampanja on toiminut onnistuneesti Facebookissa jo muutaman
vuoden ajan, mutta sitä voisi toki käyttää myös jonkun muun erikoispäivän tai
tapahtuman yhteydessä. Tälläisiä juhlapäiviä voisi olla esimerkiksi Vappu tai
Helluntai sekä tapahtumana vaikka koripallon MM-kisat Espanjassa. Kampanjan
ideana säilyisi edelleen matkalle ystävien tai sukulaisten kanssa.
Hyvä kampanja
Hyvä kampanja tarvitsee aina hyvän idean herättääkseen
huomiota. Finnairin Ystävähinnat haluaa kohdistaa kampanjan nimenomaan
Ystävänpäivään ja siksi hinnat on suunnattu vähintään kahdelle henkilölle.
Kampanjassa halutaan korostaa ystävyyttä ja sitä, kuinka mukava on matkustaa
jonkun ystävän kanssa. Kampanja on positiivinen ja luo mukavia mielikuvia.
Finnair on jo aiempina vuosina toteuttanut Ystävänpäiväkampanjoita eri
muodoissaan ja ne on todettu onnistuneiksi.
Kehitysehdotuksia
Facebook ja Twitter toimivat tänä päivänä hyvinä
markkinointikanavina. Kohderyhmänä on varmasti matkustava, nuorekas väestö,
joka on tottunut lyhyisiin viikonloppulomiin, ex tempore-matkoihin ja tuntevat
Ystävänpäivän merkityksen. Lisäksi he ovat tablettien ja älypuhelinten
suurkäyttäjiä. Puhelimet kulkevat mukana kaikkialla ja monelta löytyy laukusta tablettikinkin.
Tässä kampanjassa olisi voinut hyödyntää enemmän mobiilimarkkinointia, sillä tällöin palvelu saadaan tarjottua asiakkaalle oikeaan aikaan ja tilanteen mukaan.
Ystävähinnat-kampanjassa voisi tarjota mobiilimarkkinointina asiakkaille
varauksen jälkeen esimerkiksi erilaisia lisäpalveluita kuten etukäteen varattava
istuinpaikka, lisälaukku tai maksullinen ateria koneessa. Myös Finnair Shop-ennakkotilauskaupan tuotteita voisi tarjota asiakkaille.
Lähteet : Sosiaalinen media yrityksen markkinoinnissa (Alan.fi)
Hei Petra! Ihanan ajankohtainen tämä sinun teksti ja aiheeltaan aivan loistava! Tekstisi oli hyvin mukaansatempaavaa ja todella mukavaa luettavaa. Tuntuu, että sai vähän sisäpiirin tietoakin :) Itse koen kyseisen kampanjan erittäin asiakasystävälliseksi ja varmasti suosio on suuri!
VastaaPoistaKiitos :) Mielestäni myös kampanjassa on onnistuttu, varsinkin kun sillä on "positiivinen" kaiku.
PoistaValitsin itse AM:n Ystävänpäivä-kampanjan. Voisiko kyseessä olla konsernin yhteinen tavoite saada koneet täyteen? -Hyvä ja kannatettava tavoite ja toisiaan tukevat kampanjat.
VastaaPoistaAija, täytyypä käydä tutustumassa sun pohdintoihin. Tavoite on varmasti konsernissa sama, täytyy vain valita haluaako lähteä kaupunki- vai löhöilylomalle :)
PoistaKiva kuulla välillä positiivisia ja onnistuneita asioita Finnairin suunnalta. Tämä kampanja tekee varmaan hyvää imagolle :)
VastaaPoistaVälillä näinkin päin :) Positiiviset uutiset ovat tosiaan olleen vähissä!
PoistaHieno kuvaus kampanjasta. Kirjoitat selkeästi ja huomioit tärkeät pointit. Odotan jo seuraavia kampanjoita innolla.
VastaaPoistaKiitos! Onneksi niitä on taas tulossa!
PoistaMielenkiintoinen kampanja. Jotenkin näistä kampanjateksteistä saa lukijakin eniten hyötyä, sillä nämä ovat jokaisella erilaisia :-)
VastaaPoistaNämä ovat ihan parasta antia kun voi pohtia eri näkökulmista eri kampanjoita! Ja ne aukeaa itsellekin nyt ihan eri tavalla!
PoistaYstävänpäivä osui hyvin näiden tehtävien ajankohdaksi, minäkin odotin matkanjärjestäjien ystävänpäiväkampanjoita valitakseni niistä jonkun esittelyyn. Oli mukava lukea tämä Finnairin kampis näin jälkeen päin, kun olen analysoinut Aurinkomatkojen ystävänpäiväkampanjaa. Tuntematta sen paremmin valitsemaani kohdetta tein ihan saman suuntaisia arvailuja, kuin mitä sinä tästä Finnairin kampanjasta varmasti tiedät: hyvä idea, ihmiset innostuvat, kannattaa jatkaa, jo aiemmin hyväksi todettu,, helppo mitata onnistumista.
VastaaPoistaKäy lukemassa myös Aijan postaus Aurinkomatkojen kampanjasta, samoja ajatuksia hänelläkin! Onnistuminen on todellakin mitattavissa tykkäysten ja myynnin perusteella.
PoistaMinulle jäi hieman epäselväksi, että minkälaista mobiilimarkkinointia olisit ehdottanut?
VastaaPoistaOlet oikeassa, se kohta jäi tosiaan tarkemmin avaamatta. Koska kamppis toimi ainoastaan Facebookissa, niin Twitterin lisäksi olisi voinut mielestäni lähettää esimerkiksi ihan perinteisiä teksti- tai multimediaviestejä kanta-asiakkaille muistutuksena kampanjan alkamisesta sekä sitten varauksen teon jälkeen lisäpalveluista.
Poista