perjantai 21. helmikuuta 2014

SOSTAC® – maailma ennen ja jälkeen internetin.


”Markkinointi on sosiaalinen prosessi, jonka kautta yksilöt ja ryhmät tyydyttävät tarpeitaan ja halujaan vaihtamalla tuotteita ja luomalla arvoa muiden kanssa.” (Kotler,2001)


Sanotaan, että internetin tulo on mullistanut maailmaa. Monia asioita se on helpottanut, mutta useat perusasiat ovat edelleenkin samoja. Jokaisella yrityksellä pitäisi olla markkinointisuunnitelma. Se on keskeinen osa yrityksen toimintaa. Sen avulla huolehditaan, että markkinointi kohdistuu oikein ja oikeaan paikkaan. Kuka on asiakas, mitä asiakas haluaa, mistä asiakkaan voi tavoittaa ja mitä tavoittelemme?
Ennen vanhaan markkinointisuunnitelma tehtiin ehkä kerran vuodessa. Yrityksen johto istui alas, sovittiin yhdessä mitä tehdään, raapustettiin suunnitelmat paperille ja sitten se jäi jonkun pöytälaatikkoon odottamaan seuraavaa vuotta. Suunnitelman onnistumista ei seurattu, ei ollut mittaristoja eikä osattu tehdä muutoksia, vaikka olisikin huomattu, että jokin asia ei toimi. Markkinointi keskittyi lähinnä lehtimainoksiin, ulkomainontaan, esitteisiin, messutapahtumiin, radio- ja tv-mainoksiin. Sitä ei osattu kohdistaa oikeaan kohderyhmään eikä paikkaan. 

PR Smith loi SOSTAC®-mallin 1990-luvulla.  Sen menestys perustuu mallin yksinkertaisuuteen. Markkinointisuunnitelman voi tehdä monella eri tavalla, ei ole mitään yhtä tapaa tehdä sitä. Mutta SOSTAC® esittelee olennaiset osat, mitä jokaisessa markkinointisuunnitelmassa kuuluisi olla.

SOSTAC®-malli on yksinkertaisuudessaan:
S = Situation
è Nykytilanne: yrityksen kohderyhmä, asema markkinoilla, kilpailuedut, tuote, jakelukanavat
O = Objectives
è Tavoitteet: yrityksen tavoitteet, markkinoinnin tavoitteet, viestinnän tavoitteet
S = Strategy 
è Strategia: miten pääsemme tavoitteisiin, hinta, budjetti
T = Tactics
è Toimintasuunnitelma: mitä työkaluja, millä keinoin, resurssointi
A = Action
è Käytännön toiminta: kuka, mitä, milloin?
C = Control
è Mittaristo ja valvonta: mitä ja miten mitataan, arviointi, poikkeamat

Malliin lisätään vielä 3M's:

M = Men
è Resurssit
M = Money
è Budjetti
M = Minutes
è Aika

Sivun tekijä Dave Chaffey - PR Smith's SOSTAC® model.
Kuva by www.smartinsights.com

SOSTAC®-malli syntyi juuri ennen internetin suurinta aikakautta. Samat asiat ovat yhä olennaisia internetin aikakaudella suunnitelmia tehtäessä, mutta työkalut ja toimintatavat ovat helpottuneet. Suunnitelmia luodaan sähköisesti, niiden tilannetta ja tuloksia seurataan, suunnitelmaa voidaan päivittää ja tavoitteita tarkentaa. Internet tarjoaa välineitä, ohjeita, konsultaatiota ja sapluunoita markkinointisuunnitelman toteuttamiseen.

Vaikka markkinoinnin suunnittelu ei ole itsessään muuttunut juuri lainkaan, niin internet on luonut kokonaan uudenlaiset puitteet itse markkinoinnille. Kokonaisvaltainen ajattelutapa on yleistynyt, koska kilpailu on kovaa ja asiakkaat vaativat yrityksiltä yhä enemmän, jonka johdosta yritysten täytyy luoda ja ylläpitää kilpailuetu eli markkinoinnillinen ylivoima kilpailijoihin verrattuna. Markkinointia ei pidetä enää erillisenä toimintona, vaan se ohjaa koko yrityksen toimintaa. Markkinoinnissa on huomioitu yhä enemmän kohderyhmiä eli potentiaalisia asiakkaita.

Erilaiset sähköiset kanavat tarjoavat paljon laajemmat ja joustavammat markkinointimahdollisuudet nykypäivänä. Sähköpostimarkkinointi, hakukonemarkkinointi, display-markkinointi, sosiaalinen media, pelit ja kotisivut tarjoavat kokonaan uudenlaisen mahdollisuuden yrityksille markkinoida omia tuotteitaan ja palveluitaan. Esimerkiksi Facebook ja GoogleAds tarjoavat mainontaa pienillä kustannuksilla pienille yrityksille, jotka eivät ole aiemmin pystyneet panostamaan markkinointiin. Ääni, liikkuva kuva ja erilaiset videot ovat muuttaneet markkinoinnin keinoja.

Hyvä markkinointisuunnitelma syntyy asiakasnäkökulmasta. Kenelle tuotteita ja palveluita myydään, kuka on kohderyhmää ja mitä työkaluja ja keinoja käytetään. Omat kotisivutkin voivat olla perustana hyvälle markkinoinnille. Julkaise aktiivisesti uutta ja laadukasta sisältöä, keskity asiakkaisiin ja hyödynnä internet-markkinoinnin työkaluja. Muista, että mitkä tahansa suunnitelmat ovat paremmat kuin ei lainkaan suunnitelmia!

******
Lähteet:
Emarketing Excellence Planning and Optimizing Your Digital Marketing by Chaffey, D & Smith, PR.   3rd ed., repr. 2009. Oxford : Butterworth-Heinemann, 2008.

2 kommenttia:

  1. "Vaikka markkinoinnin suunnittelu ei ole itsessään muuttunut juuri lainkaan, niin internet on luonut kokonaan uudenlaiset puitteet itse markkinoinnille" tuossahan se tärkein tulikin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin juuri. Mahdollisuudet ja keinot ovat todella olemassa kunhan vaan oppii niitä itse hyödyntämään.

      Poista