”Markkinointi on sosiaalinen prosessi, jonka kautta yksilöt ja ryhmät tyydyttävät tarpeitaan ja halujaan vaihtamalla tuotteita ja luomalla arvoa muiden kanssa.” (Kotler,2001)
Sanotaan, että
internetin tulo on mullistanut maailmaa. Monia asioita se on helpottanut, mutta
useat perusasiat ovat edelleenkin samoja. Jokaisella yrityksellä pitäisi olla
markkinointisuunnitelma. Se on keskeinen osa yrityksen toimintaa. Sen avulla
huolehditaan, että markkinointi kohdistuu oikein ja oikeaan paikkaan. Kuka
on asiakas, mitä asiakas haluaa, mistä asiakkaan voi tavoittaa ja mitä
tavoittelemme?
Ennen vanhaan
markkinointisuunnitelma tehtiin ehkä kerran vuodessa. Yrityksen johto istui
alas, sovittiin yhdessä mitä tehdään, raapustettiin suunnitelmat paperille ja
sitten se jäi jonkun pöytälaatikkoon odottamaan seuraavaa vuotta. Suunnitelman
onnistumista ei seurattu, ei ollut mittaristoja eikä osattu tehdä muutoksia,
vaikka olisikin huomattu, että jokin asia ei toimi. Markkinointi keskittyi
lähinnä lehtimainoksiin, ulkomainontaan, esitteisiin, messutapahtumiin, radio-
ja tv-mainoksiin. Sitä ei osattu kohdistaa oikeaan kohderyhmään eikä
paikkaan.
PR Smith loi
SOSTAC®-mallin 1990-luvulla. Sen
menestys perustuu mallin yksinkertaisuuteen. Markkinointisuunnitelman voi tehdä
monella eri tavalla, ei ole mitään yhtä tapaa tehdä sitä. Mutta SOSTAC®
esittelee olennaiset osat, mitä jokaisessa markkinointisuunnitelmassa kuuluisi
olla.
SOSTAC®-malli
on yksinkertaisuudessaan:
S = Situation
è
Nykytilanne: yrityksen kohderyhmä, asema
markkinoilla, kilpailuedut, tuote, jakelukanavat
O = Objectives
è
Tavoitteet: yrityksen tavoitteet, markkinoinnin
tavoitteet, viestinnän tavoitteet
S = Strategy
è
Strategia: miten pääsemme tavoitteisiin, hinta,
budjetti
T = Tactics
è
Toimintasuunnitelma: mitä työkaluja, millä
keinoin, resurssointi
A = Action
è
Käytännön toiminta: kuka, mitä, milloin?
C = Control
è
Mittaristo ja valvonta: mitä ja miten mitataan,
arviointi, poikkeamat
Malliin
lisätään vielä 3M's:
M = Men
è
Resurssit
M = Money
è
Budjetti
M = Minutes
è
Aika
Sivun
tekijä Dave Chaffey - PR Smith's SOSTAC® model. Kuva by www.smartinsights.com |
SOSTAC®-malli
syntyi juuri ennen internetin suurinta aikakautta. Samat asiat ovat yhä
olennaisia internetin aikakaudella suunnitelmia tehtäessä, mutta työkalut ja
toimintatavat ovat helpottuneet. Suunnitelmia luodaan sähköisesti, niiden
tilannetta ja tuloksia seurataan, suunnitelmaa voidaan päivittää ja tavoitteita
tarkentaa. Internet tarjoaa välineitä, ohjeita, konsultaatiota ja sapluunoita
markkinointisuunnitelman toteuttamiseen.
Vaikka markkinoinnin
suunnittelu ei ole itsessään muuttunut juuri lainkaan, niin internet on luonut
kokonaan uudenlaiset puitteet itse markkinoinnille. Kokonaisvaltainen
ajattelutapa on yleistynyt, koska kilpailu on kovaa ja asiakkaat vaativat
yrityksiltä yhä enemmän, jonka johdosta yritysten täytyy luoda ja ylläpitää
kilpailuetu eli markkinoinnillinen ylivoima kilpailijoihin verrattuna.
Markkinointia ei pidetä enää erillisenä toimintona, vaan se ohjaa koko
yrityksen toimintaa. Markkinoinnissa on huomioitu yhä enemmän kohderyhmiä eli
potentiaalisia asiakkaita.
Erilaiset
sähköiset kanavat tarjoavat paljon laajemmat ja joustavammat
markkinointimahdollisuudet nykypäivänä. Sähköpostimarkkinointi,
hakukonemarkkinointi, display-markkinointi, sosiaalinen media, pelit ja kotisivut
tarjoavat kokonaan uudenlaisen mahdollisuuden yrityksille markkinoida omia
tuotteitaan ja palveluitaan. Esimerkiksi Facebook ja GoogleAds tarjoavat
mainontaa pienillä kustannuksilla pienille yrityksille, jotka eivät ole aiemmin
pystyneet panostamaan markkinointiin. Ääni, liikkuva kuva ja erilaiset videot
ovat muuttaneet markkinoinnin keinoja.
Hyvä markkinointisuunnitelma syntyy asiakasnäkökulmasta. Kenelle tuotteita ja palveluita myydään, kuka on kohderyhmää ja mitä työkaluja ja keinoja käytetään. Omat kotisivutkin voivat olla perustana hyvälle markkinoinnille. Julkaise aktiivisesti uutta ja laadukasta sisältöä, keskity asiakkaisiin ja hyödynnä internet-markkinoinnin työkaluja. Muista, että mitkä tahansa suunnitelmat ovat paremmat kuin ei lainkaan suunnitelmia!
Hyvä markkinointisuunnitelma syntyy asiakasnäkökulmasta. Kenelle tuotteita ja palveluita myydään, kuka on kohderyhmää ja mitä työkaluja ja keinoja käytetään. Omat kotisivutkin voivat olla perustana hyvälle markkinoinnille. Julkaise aktiivisesti uutta ja laadukasta sisältöä, keskity asiakkaisiin ja hyödynnä internet-markkinoinnin työkaluja. Muista, että mitkä tahansa suunnitelmat ovat paremmat kuin ei lainkaan suunnitelmia!
******
Lähteet:
Emarketing Excellence Planning and Optimizing
Your Digital Marketing by Chaffey, D & Smith, PR. 3rd ed., repr. 2009. Oxford
: Butterworth-Heinemann, 2008.
"Vaikka markkinoinnin suunnittelu ei ole itsessään muuttunut juuri lainkaan, niin internet on luonut kokonaan uudenlaiset puitteet itse markkinoinnille" tuossahan se tärkein tulikin!
VastaaPoistaNiin juuri. Mahdollisuudet ja keinot ovat todella olemassa kunhan vaan oppii niitä itse hyödyntämään.
Poista