Saimme tehtäväksi tutkia omaa tai
ulkomaista nettisivustoa ja pohtia miten kehittäisimme sivujen konversiota tai
hakukoneoptimointia. Mietin pitkään valitsenko itselleni tutun sivuston vai
valitsenko jonkun ihan sattumanvaraisen. Olen mielestäni kohtuullisen suuri
hotellisivustojen käyttäjä ja nykyään tilaan yhä enemmän vaatteita ja kenkiä
itselleni ja lapsille verkkokaupoista. Jotenkin kaikki hotellisivut tuntuvat
samanlaisilta enkä löytänyt oikein mitään sanottavaa niistä. Pääsääntöisesti
ovat toimivia, mutta paljon olisi kehitettävää.
Näin talviolympialaisten aikaan
en voinut vastustaa kiusausta ja olla tutustumatta suuresti ihailemani
suomalaisen jääkiekkoilijan Teemu Selänteen uuden ravintolan
nettisivuihin. Selanne Steak Tavern avattiin viime vuoden marraskuussa Laguna Beachilla, Kaliforniassa.
Teemu Selänne. Kuva by clyde. |
Saapuessani sivuille en voinut
olla huomaamatta sitä ”Las Vegasmaista” glamouria, mitä sivuilla todennäköisesti tarkoituksellisesti haetaan. Kuvissa on kauniita naisia ja suuria
ruoka-annoksia - molemmat hyvin paljon käytettyjä keinoja Amerikassa. Voi olla,
että katselen sivuja hieman sinivalkoisin silmin, mutta luksusmainen tyyli
puree aina minuun ja tuo korkeatasoisen kuvan esimerkiksi tässä tapauksessa
kyseisestä ravintolasta.
Laguna Beach, Kalifornia. Kuva by Ken Lund. |
Naurahdin jopa hetkellisesti
itselleni huomatessani heti muutamia seikkoja, joihin kiinnitin huomiota.
Kahden viikon kokemuksella internet-markkinoinnista Teemu voisi heti palkata
minut kasvattamaan sivujensa konversiota. Annan tässä nyt hänelle muutaman ilmaisen
vinkin ihan sattumanvaraisessa järjestyksessä tai ehkä sellaisessa mihin itse
kiinnitin ensin huomiota. Minua itseäni ainakin ravintolaan mennessä kiinnostaa
eniten kolme asiaa. Mitä siellä tarjotaan, koska se on auki ja miten voi tehdä
pöytävarauksen?
Loistokkuus katoaa nopeasti
Ravintolan
sivut ovat todella suunniteltu suuren maailman tyyliin, mutta heti alkuun on
todettava, että loistokkuudesta huolimatta valittu kirjasintyyppi on paikoin
huono ja jotkut tekstit katoavat lähes lukemattomiksi tai niistä on hankala
saada selvää. Muuten navigointi sivuilla on helppoa ja mutkatonta ja sivut
latautuvat hyvin.
Pöytävaraus
Make a
reservation now – painike löytyy suhteellisen helposti etusivulta, mutta
saapuessani sivuille se jää kuitenkin peittoon alareunassa. Nettisivujen
ensimmäinen tarkoitus on saada asiakkaita ravintolaan. Pöytävarauspainike
pitäisi nostaa sivujen yläosaan, jotta se olisi heti nähtävissä ja helposti
löydettävissä. Varauspainike toimii kyllä ja sivut aukeavat kokonaan erilliseen
OpenTable-varausjärjestelmään. Järjestelmä tarjoaa pöytävarausta maksimissaan
20 henkilölle, mutta käytännössä varauksen voi tehdä vain neljälle henkilölle.
Miksi tarjota mahdollisuutta suuren ryhmän pöytävaraukseen, jos järjestelmä
kuitenkin ilmoittaa, ettei ravintola vastaanota ryhmävarauksia netissä. Siitä
kannattaisi mainita selkeästi erikseen. Suuri miinus myös siitä, että
pöytävaraussivuilta ei pääse enää takaisin etusivulle. Kaikilla sivuilla pitää
olla etusivu-painike, jotta kävijä voi aina palata tarvittaessa alkuun. Koska
pöytävarausjärjestelmä on selkeästi erillinen ohjelma, sen pitäisi avautua
kokonaan uudelle välilehdelle, jotta itse ravintolan sivut jäävät kävijälle
edelleen auki.
Menu
Ruokalistat on
helposti löydettävissä navigointipalkista ja ruoka-annoksista on hienoja kuvia
amerikkalaiseen tapaan, mutta annosten tai menuiden hintoja ei näy kuitenkaan
missään. Pöytävarausta tehdessä ravintola luokitellaan $31-$50 hintaluokkaan,
mutta mielestäni se ei selkeästi kerro annosten hintoja. Ravintola tarjoaa
kuitenkin valmiita menuita, erillisiä annoksia, naposteltavaa tavernan puolella
ja lapsillekin omia annoksia, joten hinnat pitäisi olla selkeästi nähtävillä.
Ravintolan julkisivu. Kuva by Jukka. |
Aukioloajat
Joudun oikein etsimään ravintolan
aukioloaikoja. Vaikka sivuilla on käytetty hyvin yläpalkin
navigointimahdollisuuksia, niin aukioloaikoja ei meinaa heti löytää. Etusivun
alareunassa on ravintolan osoitetiedot, siinä voisi näkyä myös aukioloajat.
Lopulta löydän ne ajo-ohjesivuilta (Getting here or Directions), mutta se paikka ei tule ihan heti mieleeni etsiessäni aukiolo-aikoja.
Teemat ja tarjoukset
Ravintolassa vietetään nyt
helmikuussa esimerkiksi Ystävänpäivää ja määrättyinä päivinä on Happy
hour-tarjouksia. Tällainen tieto on hukutettu muiden sivujen joukkoon ja
esimerkiksi Happy hour-tarjouksia mainostetaan ajo-ohjesivuilla. Erilaiset
teemaillat ja tarjoukset kannattaa nostaa etusivulle helposti huomattavaksi ja
korostetuksi.
Referenssit
Saku Koivu. Kuva by Bridget Samuels. |
Yhteydenottolomake
Contact-sivulla oleva
yhteydenottolomake näyttää muihin sivuihin verrattuna jopa vaatimattomalta ja
sekavalta. Ei suorastaan houkuttele edes ottamaan yhteyttä. Poistaisin turhat
”selittelytekstit” lomakkeen alusta ja houkuttelisin kävijöitä ottamaan
yhteyttä ja antamaan palautetta. Nyt lomakkeella suositellaan ottamaan yhteyttä
ainoastaan jos kyseessä on vähemmän kiireellisempi asia – tulee mieleen, että
koska yhteydenottoja oikein luetaan vai luetaanko ollenkaan? Voisiko asiakas
tuntea itseään enää yhtään vähäpätöisemmäksi?
Kokonaisuutena pidin sivuja
onnistuneina ja mielenkiintoisina. Ehkä ravintolan hakema glamouri paistaa
niistä, mutta antaa kuitenkin tyylikkään kuvan. Sivuja on selkeästi mietitty ja
on haluttu noudattaa suhteellisen pelkistettyä tyyliä. Seuraavan kerran kun
eksyn noille hoodeille, niin menen ehdottomasti pistäytymään itse paikalla! Well done, Teemu!
En malta olla lisäämättä Iltasanomien juuri julkaisemaa arvostelua Teemun ravintolasta. Käykääpä lukemassa : http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288654244867.html?pos=ok-ltm-matk
VastaaPoistaHyviä pointteja olit ottanut huomioon konversion kasvattamiseksi. Kävin katsomassa Selänteen nettisivuja ja itse kiinnitin huomiota, miten näkymätön linkki " make a new reservation" oli. Se kannattaisi laittaa keskeisemmälle paikalle ja isommalla. Toinen asia, josta myös mainitsit oli linkitys etusivulle. Huomasin, että pöytävarausjärjestelmän lisäksi muiltakaan alasivuilta ei päässyt etusivulle, ei ollut mitään linkkiä. Voisi, vaikka miettiä että etusivun logoa painamalla pääsisi aina takaisin etusivulle.
VastaaPoistaMoi Erika! Kiitos kommenteistasi! Tosiaan sivuilla on viilailemisen varaa, mutta siitä olen ehdottoman samaa mieltä, että alasivuilta täytyy aina päästä helposti palaamaan etusivulle ja esimerkiksi aloittaa surffailu sivuilla "alusta"
PoistaYleensä sanotaan, että rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta nyt ei näytä niin asia olevan. Sananlasku tosin on suomalainen ja nyt ollaan isossa Amerikassa... Mielenkiintoista, että Teemu ei ole ostanut enempää osaamista sivuston ylläpitoon. Ehkä tämä ravintolabisnes on hänelle vain hauska harrastus muiden joukossa. Jos hän olisi OIKEA yrittäjä, uskoisin näiden perusasioiden olevan kunnossa.
VastaaPoistaUskon, että kokemus tulee tässäkin avuksi ajan kanssa. Se opettaa kummasti :) Toivottavasti Teemu saa sivuista palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Aina ei riitä, että sivut näyttävät vain hyvältä!
PoistaJos mä oisin Teemu, niin mä maksaisin sut työkeikalle Kaliforniaan. Auringossa olisi kivempi laittaa sivut kuntoon. Monipuolisesti olit sivuja tarkastellut ja esitit hyviä konkreettisia ideoita.
VastaaPoistaKiitos! Auringossa olisi tosiaan mukavampi tehdä näitä hommia!
PoistaHienoja havaintoja, te olette näissä todella hyviä. Nyt vain oppinne käytäntöön. Eli puhelin kouraan ja Teemulle konsultointi parilla kilokympillä.
VastaaPoistaTämä oli kiva tehtävä ja oli kiva lukea muidenkin postauksia tehtävästä. Todella hyviä havaintoja kaikilla. Taidan siis soittaa Teemulle!
Poista