perjantai 14. helmikuuta 2014

Medium vai well done ? Näin kehität sivujesi konversiota, Teemu!

Saimme tehtäväksi tutkia omaa tai ulkomaista nettisivustoa ja pohtia miten kehittäisimme sivujen konversiota tai hakukoneoptimointia. Mietin pitkään valitsenko itselleni tutun sivuston vai valitsenko jonkun ihan sattumanvaraisen. Olen mielestäni kohtuullisen suuri hotellisivustojen käyttäjä ja nykyään tilaan yhä enemmän vaatteita ja kenkiä itselleni ja lapsille verkkokaupoista. Jotenkin kaikki hotellisivut tuntuvat samanlaisilta enkä löytänyt oikein mitään sanottavaa niistä. Pääsääntöisesti ovat toimivia, mutta paljon olisi kehitettävää.

Näin talviolympialaisten aikaan en voinut vastustaa kiusausta ja olla tutustumatta suuresti ihailemani suomalaisen jääkiekkoilijan Teemu Selänteen uuden ravintolan nettisivuihin. Selanne Steak Tavern avattiin viime vuoden marraskuussa Laguna Beachilla, Kaliforniassa.

Teemu Selänne. Kuva by clyde.

Saapuessani sivuille en voinut olla huomaamatta sitä ”Las Vegasmaista” glamouria, mitä sivuilla todennäköisesti tarkoituksellisesti haetaan. Kuvissa on kauniita naisia ja suuria ruoka-annoksia - molemmat hyvin paljon käytettyjä keinoja Amerikassa. Voi olla, että katselen sivuja hieman sinivalkoisin silmin, mutta luksusmainen tyyli puree aina minuun ja tuo korkeatasoisen kuvan esimerkiksi tässä tapauksessa kyseisestä ravintolasta.

Laguna Beach, Kalifornia. Kuva by Ken Lund.
Naurahdin jopa hetkellisesti itselleni huomatessani heti muutamia seikkoja, joihin kiinnitin huomiota. Kahden viikon kokemuksella internet-markkinoinnista Teemu voisi heti palkata minut kasvattamaan sivujensa konversiota. Annan tässä nyt hänelle muutaman ilmaisen vinkin ihan sattumanvaraisessa järjestyksessä tai ehkä sellaisessa mihin itse kiinnitin ensin huomiota. Minua itseäni ainakin ravintolaan mennessä kiinnostaa eniten kolme asiaa. Mitä siellä tarjotaan, koska se on auki ja miten voi tehdä pöytävarauksen? 

Loistokkuus katoaa nopeasti     

                 
Ravintolan sivut ovat todella suunniteltu suuren maailman tyyliin, mutta heti alkuun on todettava, että loistokkuudesta huolimatta valittu kirjasintyyppi on paikoin huono ja jotkut tekstit katoavat lähes lukemattomiksi tai niistä on hankala saada selvää. Muuten navigointi sivuilla on helppoa ja mutkatonta ja sivut latautuvat hyvin.

Pöytävaraus


Make a reservation now – painike löytyy suhteellisen helposti etusivulta, mutta saapuessani sivuille se jää kuitenkin peittoon alareunassa. Nettisivujen ensimmäinen tarkoitus on saada asiakkaita ravintolaan. Pöytävarauspainike pitäisi nostaa sivujen yläosaan, jotta se olisi heti nähtävissä ja helposti löydettävissä. Varauspainike toimii kyllä ja sivut aukeavat kokonaan erilliseen OpenTable-varausjärjestelmään. Järjestelmä tarjoaa pöytävarausta maksimissaan 20 henkilölle, mutta käytännössä varauksen voi tehdä vain neljälle henkilölle. Miksi tarjota mahdollisuutta suuren ryhmän pöytävaraukseen, jos järjestelmä kuitenkin ilmoittaa, ettei ravintola vastaanota ryhmävarauksia netissä. Siitä kannattaisi mainita selkeästi erikseen. Suuri miinus myös siitä, että pöytävaraussivuilta ei pääse enää takaisin etusivulle. Kaikilla sivuilla pitää olla etusivu-painike, jotta kävijä voi aina palata tarvittaessa alkuun. Koska pöytävarausjärjestelmä on selkeästi erillinen ohjelma, sen pitäisi avautua kokonaan uudelle välilehdelle, jotta itse ravintolan sivut jäävät kävijälle edelleen auki.

Menu


Ruokalistat on helposti löydettävissä navigointipalkista ja ruoka-annoksista on hienoja kuvia amerikkalaiseen tapaan, mutta annosten tai menuiden hintoja ei näy kuitenkaan missään. Pöytävarausta tehdessä ravintola luokitellaan $31-$50 hintaluokkaan, mutta mielestäni se ei selkeästi kerro annosten hintoja. Ravintola tarjoaa kuitenkin valmiita menuita, erillisiä annoksia, naposteltavaa tavernan puolella ja lapsillekin omia annoksia, joten hinnat pitäisi olla selkeästi nähtävillä.

Ravintolan julkisivu. Kuva by Jukka.

Aukioloajat


Joudun oikein etsimään ravintolan aukioloaikoja. Vaikka sivuilla on käytetty hyvin yläpalkin navigointimahdollisuuksia, niin aukioloaikoja ei meinaa heti löytää. Etusivun alareunassa on ravintolan osoitetiedot, siinä voisi näkyä myös aukioloajat. Lopulta löydän ne ajo-ohjesivuilta (Getting here or Directions), mutta se paikka ei tule ihan heti mieleeni etsiessäni aukiolo-aikoja.

Teemat ja tarjoukset 


Ravintolassa vietetään nyt helmikuussa esimerkiksi Ystävänpäivää ja määrättyinä päivinä on Happy hour-tarjouksia. Tällainen tieto on hukutettu muiden sivujen joukkoon ja esimerkiksi Happy hour-tarjouksia mainostetaan ajo-ohjesivuilla. Erilaiset teemaillat ja tarjoukset kannattaa nostaa etusivulle helposti huomattavaksi ja korostetuksi.

Referenssit


Saku Koivu. Kuva by Bridget Samuels.
Luulisi, että Teemun tasoisella urheilijalla löytyisi referenssejä. Sivuilla on kyllä hehkuteltu Teemun taustalla ja huikealla uralla, mutta mielestäni se on tehty hyvän maun rajoissa eikä se nouse kuitenkaan pääosaan. Ravintolan menusta, palvelusta tai tunnelmasta ei löydy sivuilta kuitenkaan minkäänlaisia kokemuksia tai arvosteluita. Oliko ruoka hyvää, millainen palvelu oli? Teemu voisi hyödyntää tunnettujen ystäviensä kommentteja ja arvosteluita ravintolasta. Lisäisin myös asiakkaille mahdollisuuden antaa omia kommenttejansa ja palautetta ruoasta, palvelusta tai mistä tahansa kokemuksesta. Hyvät palautteet antavat muillekin asiakkaille kuvan palvelun luotettavuudesta ja onnistumisesta.

Yhteydenottolomake


Contact-sivulla oleva yhteydenottolomake näyttää muihin sivuihin verrattuna jopa vaatimattomalta ja sekavalta. Ei suorastaan houkuttele edes ottamaan yhteyttä. Poistaisin turhat ”selittelytekstit” lomakkeen alusta ja houkuttelisin kävijöitä ottamaan yhteyttä ja antamaan palautetta. Nyt lomakkeella suositellaan ottamaan yhteyttä ainoastaan jos kyseessä on vähemmän kiireellisempi asia – tulee mieleen, että koska yhteydenottoja oikein luetaan vai luetaanko ollenkaan? Voisiko asiakas tuntea itseään enää yhtään vähäpätöisemmäksi?

Kokonaisuutena pidin sivuja onnistuneina ja mielenkiintoisina. Ehkä ravintolan hakema glamouri paistaa niistä, mutta antaa kuitenkin tyylikkään kuvan. Sivuja on selkeästi mietitty ja on haluttu noudattaa suhteellisen pelkistettyä tyyliä. Seuraavan kerran kun eksyn noille hoodeille, niin menen ehdottomasti pistäytymään itse paikalla! Well done, Teemu!
                                                                                                                               


9 kommenttia:

  1. En malta olla lisäämättä Iltasanomien juuri julkaisemaa arvostelua Teemun ravintolasta. Käykääpä lukemassa : http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288654244867.html?pos=ok-ltm-matk

    VastaaPoista
  2. Hyviä pointteja olit ottanut huomioon konversion kasvattamiseksi. Kävin katsomassa Selänteen nettisivuja ja itse kiinnitin huomiota, miten näkymätön linkki " make a new reservation" oli. Se kannattaisi laittaa keskeisemmälle paikalle ja isommalla. Toinen asia, josta myös mainitsit oli linkitys etusivulle. Huomasin, että pöytävarausjärjestelmän lisäksi muiltakaan alasivuilta ei päässyt etusivulle, ei ollut mitään linkkiä. Voisi, vaikka miettiä että etusivun logoa painamalla pääsisi aina takaisin etusivulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Erika! Kiitos kommenteistasi! Tosiaan sivuilla on viilailemisen varaa, mutta siitä olen ehdottoman samaa mieltä, että alasivuilta täytyy aina päästä helposti palaamaan etusivulle ja esimerkiksi aloittaa surffailu sivuilla "alusta"

      Poista
  3. Yleensä sanotaan, että rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta nyt ei näytä niin asia olevan. Sananlasku tosin on suomalainen ja nyt ollaan isossa Amerikassa... Mielenkiintoista, että Teemu ei ole ostanut enempää osaamista sivuston ylläpitoon. Ehkä tämä ravintolabisnes on hänelle vain hauska harrastus muiden joukossa. Jos hän olisi OIKEA yrittäjä, uskoisin näiden perusasioiden olevan kunnossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon, että kokemus tulee tässäkin avuksi ajan kanssa. Se opettaa kummasti :) Toivottavasti Teemu saa sivuista palautetta ja osaa hyödyntää sitä. Aina ei riitä, että sivut näyttävät vain hyvältä!

      Poista
  4. Jos mä oisin Teemu, niin mä maksaisin sut työkeikalle Kaliforniaan. Auringossa olisi kivempi laittaa sivut kuntoon. Monipuolisesti olit sivuja tarkastellut ja esitit hyviä konkreettisia ideoita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Auringossa olisi tosiaan mukavampi tehdä näitä hommia!

      Poista
  5. Hienoja havaintoja, te olette näissä todella hyviä. Nyt vain oppinne käytäntöön. Eli puhelin kouraan ja Teemulle konsultointi parilla kilokympillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli kiva tehtävä ja oli kiva lukea muidenkin postauksia tehtävästä. Todella hyviä havaintoja kaikilla. Taidan siis soittaa Teemulle!

      Poista