maanantai 17. helmikuuta 2014

Mitä kävijätiedot kertovatkaan?

Päätin tutustua tarkemmin Ilkalta saatuun Kävijätiedot 1kk -raporttiin, koska työnantajani raportit Google Analyticsissä ovat pääsääntöisesti luottamuksellista tietoa enkä olisi pystynyt kommentoimaan niitä paljastamatta itse yrityksen raportointitietoja. Tutustuin kuitenkin omaan työhöni liittyviin raportteihin ja analysointityökaluihin. Ilokseni sain huomata, että Ilkan opastus GA:n maailmaan ei mennyt osaltani hukkaan, sillä raportit avautuivat minulle ihan uudella tavalla.  Lisäksi kävin tutustumassa oman blogini raportteihin ja huomasin ilahduttavasti jonkun jopa käyneen kyseisillä sivuilla. Tosin taitaa olla pääsääntöisesti tätä opiskeluporukkaa…

En oikein tiennyt, miten tätä lähestyisin raporttia kun en yhtään tiedä millaisesta sivustosta, yrityksestä, blogista tms. on kyse. Ehkä se ei ole tässä asiassa niin olennaista, mutta olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää mille sivustolle kävijät ovat tässä tapauksessa päätyneet.

Näihin asioihin kiinnitin raportissa huomiota:

1.  Hankintakanavat


Suurin osa sivustolle tulleista kävijöistä oli päätynyt sinne hakukonehaun kautta (organic search). Muiden hankintakanavien osuus on selkeästi pienempi. Eniten kiinnitti huomioita, että sähköpostin osuus on lähes mitätön.

Sähköpostimarkkinointia kannattaisi ehdottomasti kokeilla ja lisätä. Se on helppo ja tehokas keino lisätä kävijöitä sivustolla. Se tavoittaa nopeasti suuren määrän asiakkaita ja mahdollistaa tarkan kohdennuksen esimerkiksi yrityksen toimialan tai sijainnin mukaan. Viestistä saa helposti puhuttelevan ja siinä voi hyödyntää esimerkiksi erilaisia kuvia tai houkuttelevia tarjouksia. Sähköpostimarkkinointia voi vielä tehostaa tekstiviestimarkkinoinnilla.  Asiakasta on jo lähestytty sähköpostilla ja sen jälkeen voi vielä lähettää muistutuksen viestistä tekstiviestillä.

2.  Sivustolla käytetty aika


Sivustolla on suuri poistumisprosentti (77,16 %). Joko se kertoo siitä, että hakukoneen haku ei vastaa haettua tietoa tai sivuston tiedot eivät ole ehkä kunnossa. Myös sivustolla vietetty keskimääräinen aika (1:22min) ja sivujen selailu (1,57 sivua/käynti) kertoo, että sivustolla vietetään melko vähän aikaa eikä juurikaan siirrytä sivustolla muille sivuille.

Sivuston ylläpitäjän kannattaisi ensisijaisesti miettiä ovatko sivuston tiedot selkeät ja kiinnostavat. Lisäksi kannattaisi miettiä lataantuuko sivut hyvin ja toimiiko sivuilla olevat linkit, liitteet ja kuvat. Jos esimerkiksi kuvat eivät lataudu ollenkaan, niin kävijä menettää helposti mielenkiintonsa. Hyvä ja selkeä ensivaikutelma kiinnittää kävijän huomion sekä sivuston käytettävyys. Löytyykö sivuilta helposti tietoja mitä kävijä tulee etsimään vai joutuuko hakemaan niitä monen mutkan kautta. Tärkeää on myös muistaa, että sivustolla oleva tieto on tuoretta ja ajan tasalla olevaa. Hyvällä sivustolla on myös yhteydenottolomake tai mahdollisuus antaa palautetta.

3.   Laitteet


Tietokoneen käyttäjien osuus verrattuna tabletti- tai mobiilikäyttäjiin oli huomattava. Lähes 85 % sivustolle tehdyistä käynneistä tehtiin tietokoneella. Eivätkö sivut lataudu kunnolla mobiililaitteissa vai eikö sivusto ole responsiivinen, jolloin tiedon luettavuus on heikkoa mobiililaitteilla?

Tablettien ja puhelimien käyttö on lisääntynyt selkeästi. Jo viime vuonna suomalaiset tekivät 5,4 miljoonaa mobiilihakua päivittäin. Älypuhelimia käytetään monenlaisen tiedon hakemiseen ja jos ei sivustot toimi, niin tuskin käyttäjä palaa enää takaisin samalle sivustolle.

Mobiilimarkkinointi ei ole pelkästään markkinointia tai mainontaa, vaan se voi olla yrityksen mobiilisivut tai vaikka verkkokauppa kännykässä. Markkinointi on kohdennettu asiakkaan sijainnin tai tarpeen mukaan ja tieto voidaan tarjota asiakkaalle silloin kun hän itse niitä tarvitsee tai haluaa käyttää. Oman kokemukseni mukaan suomalaiset yritykset ovat vasta heräämässä mobiilimarkkinoinnille.

Mobiilimarkkinoinnissa kannattaa miettiä kenelle palvelu on suunnattu ja kuka siitä hyötyy. Lisäksi sivusto kannattaa pitää yksinkertaisena ja tarkistaa, että se toimii useimmilla laiteilla eikä vaan esim. iPhonella. Usein mobiilisivustossa on pääasiana responsiivisuus ja itse sisältö ja palvelut unohtuvat täysin. Myös mobiilisivustojen väheksyminen yrityksissä on yleistä, koska ajatellaan, että näytöt ovat kuitenkin pieniä. Yksinkertaisella suunnittelulla ja markkinoinnilla pääsee kuitenkin alkuun, sillä kasvava yritys ei voi tänä päivänä enää ohittaa mobiilipalveluja tarjonnassaan.


Lähteet : Google Analytics ohjeet
              Mitä on mobiilimarkkinointi? Marko Luhtala, 2013.


11 kommenttia:

  1. Hei Petra!
    Ilahduttaa huomata, että olemme nostaneet esille tästä raportista samoja asioita:)
    Olet selittänyt havaintosi ja perustelusi niihin todella selkeästi. Kiitos!

    VastaaPoista
  2. Hei Petra
    Kiva, että olet nostanut esiin samoja asioita, joita itsekin pohdiskelin:) Blogitekstisti on selkeää: kerrot havaintosi ja perustelut, Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Täytyypä käydä tutustumassa sun raporttiin. Kiva nähdä mitä ehdotuksia olit ottanut esille näistä seikoista!

      Poista
  3. Kiinnitin huomiota, kun olit hvyin pohtinut yrityksen mobiilisivuja. Miettisin kyllä tarkkaan yrittäjänä lähdenkö tekemään mobiilisivuja. Kaikille yrityksille ne eivät ole niin tärkeitä, ainakaan vielä, kuin taas toisille. Riippuu niin paljon yrityksistä. Todella monella matkailuyrityksellä omat kotisivutkaan eivät ole kunnossa. Mobiilisivujen suunnittelusta, tekemisestä ja ylläpidosta tulee kustannuksia. Yrityksen kannattaa tarkaan miettiä kannattako se. Lisäksi sivuja pitää päivittää eli se tarkoittaa yrittäjän sitoutumista myös siihen, että tiedot ovat ajantasalla. Muuten koko juttu voi kääntyä itseään vastaan. En ole ollenkaan mobiilisivuja vastaan, mutta asia ei ole ihan yksinkertainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvistä näkökulmistasi. Olen täysin samaa mieltä, että monien matkailuyritysten kotisivut eivät ole kunnossa tai niissä on paljon parantamisen varaa. Mobiilisivut ovat minulle muutenkin ajankohtainen aihe, tartuin nyt vain tähän yhteen näkökulmaan - tosiasia kuitenkin on, että yhä useampi käyttää näitä palveluita mobiilisti ja määrä kasvaa koko ajan. Mutta kuten toteatkin, riippuu paljon yrityksestä, resursseista, kustannuksista jne. mihin satsaa. Vasemmalla kädellä ei todellakaan kannata näitä hommia lähteä tekemään :)

      Poista
  4. Hienot havainnot. Huomasin, että oma Google Analytics -tietouteni ei ole aivan riittävää eli en osannut itse analysoida noin upeasti. En ole juurikaan käyttänyt Google Analyticsiä - siitä kai se johtuu. Myös minua vaivasi se, että raportti oli irrallaan kokonaisuudesta, mikä vaikutti myös osaltaan arviointeihini. Onneksi ollaan koulussa eli saa myöntää osaamattomuutensa ja voi vapaasti oppia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Marjukka, käypä tutustumassa oman blogisi GA-raportteihin, kuka on käynyt, kauanko viipynyt sivulla jne. Sitä kummasti alkaa tutkia tietoja eri tavalla ja eri näkökulmasta. Mielenkiintoista!

      Poista
  5. Hyvä analyysi ja hienoa, että olet saanut sitä työhösikin apuja. Miten muuten selvittäisit onko "Tosin taitaa olla pääsääntöisesti tätä opiskeluporukkaa" totta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt heitit kyllä pahan kysymyksen, sillä kyseinen kommenttini oli vain silkkaa arvailua. Esimerkiksi yleisötietojen ja kiinnostuksen kohteiden yleiskatsauksessa löytyy Kohderyhmätieto- ja aihepiiriraportit, joita voisi hyödyntää asian selvittämisessä. Täytyypä tutkia asiaa tarkemmin oikein ajan kanssa. Joka kerta sieltä löytää uusia hyviä oivalluksia seurantaan!

      Poista
  6. Kirjoitustasi oli mielenkiintoista lukea, koska olit keskittynyt eri asioihin kuin minä. Tämä todistaa, että näkökulmasta riippuen eri asiat koetaan tärkeiksi ja tärkeät asiat riippuvat myös kohdeyrityksestä sekä sivuston käyttötarkoituksesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Täytyypä käydä tutustumassa myös sinun näkökulmaasi!

      Poista