Päätin tutustua tarkemmin Ilkalta saatuun Kävijätiedot 1kk
-raporttiin, koska työnantajani raportit Google Analyticsissä ovat
pääsääntöisesti luottamuksellista tietoa enkä olisi pystynyt kommentoimaan
niitä paljastamatta itse yrityksen raportointitietoja. Tutustuin kuitenkin
omaan työhöni liittyviin raportteihin ja analysointityökaluihin. Ilokseni sain
huomata, että Ilkan opastus GA:n maailmaan ei mennyt osaltani hukkaan, sillä
raportit avautuivat minulle ihan uudella tavalla. Lisäksi kävin tutustumassa oman blogini
raportteihin ja huomasin ilahduttavasti jonkun jopa käyneen kyseisillä
sivuilla. Tosin taitaa olla pääsääntöisesti tätä opiskeluporukkaa…
En oikein tiennyt, miten tätä lähestyisin raporttia kun en yhtään
tiedä millaisesta sivustosta, yrityksestä, blogista tms. on kyse. Ehkä se ei
ole tässä asiassa niin olennaista, mutta olisi kuitenkin mielenkiintoista
tietää mille sivustolle kävijät ovat tässä tapauksessa päätyneet.
Näihin asioihin kiinnitin raportissa huomiota:
1. Hankintakanavat
Suurin
osa sivustolle tulleista kävijöistä oli päätynyt sinne hakukonehaun kautta (organic
search). Muiden hankintakanavien osuus on selkeästi pienempi. Eniten kiinnitti
huomioita, että sähköpostin osuus on lähes mitätön.
Sähköpostimarkkinointia
kannattaisi ehdottomasti kokeilla ja lisätä. Se on helppo ja tehokas keino
lisätä kävijöitä sivustolla. Se tavoittaa nopeasti suuren määrän asiakkaita ja
mahdollistaa tarkan kohdennuksen esimerkiksi yrityksen toimialan tai sijainnin
mukaan. Viestistä saa helposti puhuttelevan ja siinä voi hyödyntää esimerkiksi
erilaisia kuvia tai houkuttelevia tarjouksia. Sähköpostimarkkinointia voi vielä
tehostaa tekstiviestimarkkinoinnilla. Asiakasta
on jo lähestytty sähköpostilla ja sen jälkeen voi vielä lähettää muistutuksen
viestistä tekstiviestillä.
2. Sivustolla käytetty aika
Sivustolla
on suuri poistumisprosentti (77,16 %). Joko se kertoo siitä, että
hakukoneen haku ei vastaa haettua tietoa tai sivuston tiedot eivät ole ehkä
kunnossa. Myös sivustolla vietetty keskimääräinen aika (1:22min) ja sivujen
selailu (1,57 sivua/käynti) kertoo, että sivustolla vietetään melko vähän aikaa
eikä juurikaan siirrytä sivustolla muille sivuille.
Sivuston ylläpitäjän kannattaisi
ensisijaisesti miettiä ovatko sivuston tiedot selkeät ja kiinnostavat. Lisäksi
kannattaisi miettiä lataantuuko sivut hyvin ja toimiiko sivuilla olevat linkit,
liitteet ja kuvat. Jos esimerkiksi kuvat eivät lataudu ollenkaan, niin kävijä
menettää helposti mielenkiintonsa. Hyvä ja selkeä ensivaikutelma kiinnittää
kävijän huomion sekä sivuston käytettävyys. Löytyykö sivuilta helposti tietoja
mitä kävijä tulee etsimään vai joutuuko hakemaan niitä monen mutkan kautta.
Tärkeää on myös muistaa, että sivustolla oleva tieto on tuoretta ja ajan
tasalla olevaa. Hyvällä sivustolla on myös yhteydenottolomake tai mahdollisuus
antaa palautetta.
3. Laitteet
Tietokoneen
käyttäjien osuus verrattuna tabletti- tai mobiilikäyttäjiin oli huomattava. Lähes
85 % sivustolle tehdyistä käynneistä tehtiin tietokoneella. Eivätkö sivut
lataudu kunnolla mobiililaitteissa vai eikö sivusto ole responsiivinen, jolloin
tiedon luettavuus on heikkoa mobiililaitteilla?
Tablettien ja puhelimien käyttö on lisääntynyt selkeästi. Jo viime vuonna
suomalaiset tekivät 5,4 miljoonaa mobiilihakua päivittäin. Älypuhelimia
käytetään monenlaisen tiedon hakemiseen ja jos ei sivustot toimi, niin tuskin
käyttäjä palaa enää takaisin samalle sivustolle.
Mobiilimarkkinointi ei ole pelkästään markkinointia tai mainontaa, vaan
se voi olla yrityksen mobiilisivut tai vaikka verkkokauppa kännykässä.
Markkinointi on kohdennettu asiakkaan sijainnin tai tarpeen mukaan ja tieto
voidaan tarjota asiakkaalle silloin kun hän itse niitä tarvitsee tai haluaa
käyttää. Oman kokemukseni mukaan suomalaiset yritykset ovat vasta heräämässä
mobiilimarkkinoinnille.
Mobiilimarkkinoinnissa
kannattaa miettiä kenelle palvelu on suunnattu ja kuka siitä hyötyy. Lisäksi
sivusto kannattaa pitää yksinkertaisena ja tarkistaa, että se toimii useimmilla
laiteilla eikä vaan esim. iPhonella. Usein mobiilisivustossa on pääasiana
responsiivisuus ja itse sisältö ja palvelut unohtuvat täysin. Myös
mobiilisivustojen väheksyminen yrityksissä on yleistä, koska ajatellaan, että
näytöt ovat kuitenkin pieniä. Yksinkertaisella suunnittelulla ja
markkinoinnilla pääsee kuitenkin alkuun, sillä kasvava yritys ei voi tänä
päivänä enää ohittaa mobiilipalveluja tarjonnassaan.
Lähteet : Google Analytics ohjeet
Lähteet : Google Analytics ohjeet
Mitä on mobiilimarkkinointi? Marko Luhtala, 2013.
Hei Petra!
VastaaPoistaIlahduttaa huomata, että olemme nostaneet esille tästä raportista samoja asioita:)
Olet selittänyt havaintosi ja perustelusi niihin todella selkeästi. Kiitos!
Hei Petra
VastaaPoistaKiva, että olet nostanut esiin samoja asioita, joita itsekin pohdiskelin:) Blogitekstisti on selkeää: kerrot havaintosi ja perustelut, Kiitos!
Kiitos :) Täytyypä käydä tutustumassa sun raporttiin. Kiva nähdä mitä ehdotuksia olit ottanut esille näistä seikoista!
PoistaKiinnitin huomiota, kun olit hvyin pohtinut yrityksen mobiilisivuja. Miettisin kyllä tarkkaan yrittäjänä lähdenkö tekemään mobiilisivuja. Kaikille yrityksille ne eivät ole niin tärkeitä, ainakaan vielä, kuin taas toisille. Riippuu niin paljon yrityksistä. Todella monella matkailuyrityksellä omat kotisivutkaan eivät ole kunnossa. Mobiilisivujen suunnittelusta, tekemisestä ja ylläpidosta tulee kustannuksia. Yrityksen kannattaa tarkaan miettiä kannattako se. Lisäksi sivuja pitää päivittää eli se tarkoittaa yrittäjän sitoutumista myös siihen, että tiedot ovat ajantasalla. Muuten koko juttu voi kääntyä itseään vastaan. En ole ollenkaan mobiilisivuja vastaan, mutta asia ei ole ihan yksinkertainen.
VastaaPoistaKiitos hyvistä näkökulmistasi. Olen täysin samaa mieltä, että monien matkailuyritysten kotisivut eivät ole kunnossa tai niissä on paljon parantamisen varaa. Mobiilisivut ovat minulle muutenkin ajankohtainen aihe, tartuin nyt vain tähän yhteen näkökulmaan - tosiasia kuitenkin on, että yhä useampi käyttää näitä palveluita mobiilisti ja määrä kasvaa koko ajan. Mutta kuten toteatkin, riippuu paljon yrityksestä, resursseista, kustannuksista jne. mihin satsaa. Vasemmalla kädellä ei todellakaan kannata näitä hommia lähteä tekemään :)
PoistaHienot havainnot. Huomasin, että oma Google Analytics -tietouteni ei ole aivan riittävää eli en osannut itse analysoida noin upeasti. En ole juurikaan käyttänyt Google Analyticsiä - siitä kai se johtuu. Myös minua vaivasi se, että raportti oli irrallaan kokonaisuudesta, mikä vaikutti myös osaltaan arviointeihini. Onneksi ollaan koulussa eli saa myöntää osaamattomuutensa ja voi vapaasti oppia.
VastaaPoistaMarjukka, käypä tutustumassa oman blogisi GA-raportteihin, kuka on käynyt, kauanko viipynyt sivulla jne. Sitä kummasti alkaa tutkia tietoja eri tavalla ja eri näkökulmasta. Mielenkiintoista!
PoistaHyvä analyysi ja hienoa, että olet saanut sitä työhösikin apuja. Miten muuten selvittäisit onko "Tosin taitaa olla pääsääntöisesti tätä opiskeluporukkaa" totta.
VastaaPoistaNyt heitit kyllä pahan kysymyksen, sillä kyseinen kommenttini oli vain silkkaa arvailua. Esimerkiksi yleisötietojen ja kiinnostuksen kohteiden yleiskatsauksessa löytyy Kohderyhmätieto- ja aihepiiriraportit, joita voisi hyödyntää asian selvittämisessä. Täytyypä tutkia asiaa tarkemmin oikein ajan kanssa. Joka kerta sieltä löytää uusia hyviä oivalluksia seurantaan!
PoistaKirjoitustasi oli mielenkiintoista lukea, koska olit keskittynyt eri asioihin kuin minä. Tämä todistaa, että näkökulmasta riippuen eri asiat koetaan tärkeiksi ja tärkeät asiat riippuvat myös kohdeyrityksestä sekä sivuston käyttötarkoituksesta.
VastaaPoistaKiitos! Täytyypä käydä tutustumassa myös sinun näkökulmaasi!
Poista